Een boek gelezen - 'Thorbecke wil het' door Remieg Aerts

 

Ik zou het boek nooit hebben aangeschaft omdat mijn eerste interesse niet meteen bij de negentiende-eeuwse politiek ligt. Toch ligt het bij mij op tafel, het boek 'Thorbecke wil het'! Lange tijd geleden gewonnen bij een soort online verloting.

Het is een stevige pil van 886 pagina's waarvan ruim honderd voor noten, bibliografie en registers. De ondertitel is: 'biografie van een staatsman.' Geschreven door Remieg Aerts en in 2018 uitgegeven door Prometheus in Amsterdam.

Heel veel maanden lag dit boek bij mij op de stapel 'nog te lezen'. Ik had het druk-druk-druk - totdat corona alles anders maakte: doordat ik thuis ging werken had ik opeens geen reistijd en dus vijftien uur extra per week beschikbaar. Toen ben ik een uur per dag gaan lezen en kwam ook Thorbecke weer in beeld.

Het is geen gemakkelijk boek om mee te beginnen, ik kwam met moeite door de eerste hoofdstukken. Maar gaandeweg ging het boek bij mij steeds meer leven - en de hoofdpersoon kwam ook tot leven. De opbouw is chronologisch. Door het boek leer je niet alleen Thorbecke kennen maar ook de tijd waarin hij leefde. Het maakt nieuwsgierig naar meer over de geschiedenis van Nederland in die bijzondere eeuw. 

Het boek maakt duidelijk hoe belangrijk en soms onontkoombaar Thorbecke is: een echte staatsman met enorm gezag. Johan Rudolf Thorbecke (1798-1872) is de samensteller van de Nederlandse grondwet van 1848 en had/heeft een enorme invloed op de Nederlandse staatsinrichting en de parlementaire democratie. Het boek laat ook veel zien van het persoonlijke leven van Thorbecke.

Ik ben blij dat ik dit boek heb gelezen omdat het een wereld voor mij opende waar ik eerst weinig mee had.