Dag 4. Ben ik een pelgrim?

20 maart Wittelte - Meppel 24 km


Het Nederlandse woord ‘pelgrim’ klinkt oud en dat is het ook. Het komt uit het Latijn en betekende zoiets als vreemdeling. Want oorspronkelijk werd het woord gebruikt voor mensen die van ver kwamen om het graf van Petrus te bezoeken in Rome. Maar pelgrimsreizen bestonden ook al ver voordat het woord pelgrim bestond. Ze komen al in de Bijbel voor. 

Als je een pelgrim was ging het vaak vooral om de bestemming die je wilde bereiken. Bijvoorbeeld Rome, Jeruzalem of Santiago. Maar in onze tijd gaat het bij het woord pelgrim vooral over de reis zelf.

Misschien ben ik een pelgrim, eigenlijk weet ik dat nog niet. Lijkt me in ieder geval een thema voor een preek. 

Vandaag gelopen vanaf de B&B in Wittelte naar het hotel in Meppel. Die overnachting in Wittelte was heerlijk. Een goed bed en een compleet ontbijt, een aanrader. Zie tnoordland.nl

Het eerste deel van mijn tocht ging gedeeltelijk over het Drenthepad. Mooi met veel zandpaden. 

Het tweede deel was zwaar vanwege de saaie route. Ons land is rijk aan rechte kanalen door een groene vlakte, met langs dat kanaal een rechte weg. De toekomst is bekend want je kan uren vooruit kijken.

Nu heb ik een bed in een hotel voor verlegen mensen: in het City Hotel moet je inchecken met een code. Je komt niemand tegen.

Morgen naar Zwolle!

Hieronder staan wat foto's. Klik hier voor de link naar meer info.


 
 
 
 

*