Dag 52. Iona

7 mei Iona 16 km gewandeld 

 

Iona is prachtig! Na het rotsige en bergachtige grote eiland Mull was Iona lieflijk en overzichtelijk. 
Bijna iedereen die van de ferry komt loopt meteen naar de abdij maar ik besloot eerst het eiland te gaan verkennen. 
 
Vandaag heb ik Komoot gebruikt om jullie te laten zien waar ik heb gelopen. Maar de route nalopen is misschien geen goed idee. Het was mooi maar gedeeltelijk moerassig. Ik heb zelfs de schoenen uit moeten doen om een plas over te steken. 
Ik wilde eerst een route volgen die door een wandelclub is uitgezet maar die bleek verouderd. Daarom heb ik mijn eigen route gemaakt over schapenpaadjes. Wel avontuurlijk! 
Veel foto's kan je ook vinden onder die link naar Komoot.
Na het avontuur natuurlijk ook nog naar de abdij. Echt de moeite waard! 

De abdij heeft Iona beroemd gemaakt. Zo'n 1400 jaar geleden kwam Columba vanuit Ierland naar dit kleine eiland en begon een klooster. Vanaf dit eiland is Schotland en wijde omgeving overgegaan op het christendom. 

Afbeelding van een doop. 

Na de reformatie was het voorbij met het klooster. Maar in de vorige eeuw kwam dominee George MacLeod uit Glasgow op het idee om het complex te herstellen. Hij wilde hiervan een plek maken waar het christelijk geloof weer een nieuwe impuls zou krijgen. 
En de abdij is nog steeds een plek waar mensen weer kunnen herstellen en opladen. 

Nog meer foto's - 




Columba komt aan op het eiland.

Het breken van het brood.

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.