Dag 11. Onze Lieve Heer op Zolder.

27 maart Amsterdam 10 km

Vandaag de eerste dag dat ik minder dan 20 kilometer heb gelopen. Ongeveer 10 gelopen. De blaren moeten nog wat helen. Ook morgen doe ik nog rustig aan. 

In de ochtend bijna alle kleren die ik bij me heb tegelijk in de wasmachine gedaan, en in de droger laten drogen. Het huishouden gaat door, ook al hoef ik niet te stoffen of te stofzuigen.
Toen de stad in voor een lunch. 

Ook even een rustmoment voor mijzelf genomen in de Sint Nicolaaskerk.
Daarna naar de voorloper van die kerk - het is nu een museum: "Ons' Lieve Heer op Solder".
Een prachtige katholieke schuilkerk uit de tijd dat alleen de officiĆ«le protestantse kerk openlijk het geloof mocht belijden. Katholieken, joden, lutheranen, remonstranten en doopsgezinden moesten stiekem bij elkaar komen in schuilkerken. Pas in de Franse bezetting werd het werkelijk mogelijk om openlijk bij elkaar te komen. 
Even wat foto's van die kerk - 
 
Tenslotte nog even wat gewandeld door Amsterdam. Met de veerboot naar Noord en na een verkenning weer terug met die (gratis!) verbinding. 
Ik ben gek op veerdiensten. Dinsdag met de ferry naar Newcastle gaat een hoogtepunt worden. 
Tenslotte daarom nog een beeld van Sint Nicolaas, want hij is ook de heilige van de zeevaarders. 
 

*
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht. 

Klik hier voor dag 12.