Dag 106. Vlieland

30 juni Vlieland 17 km

Eerst maar eens over die vuurtoren: ik ben al twee dagen op Vlieland maar kan nergens de vuurtoren zien. Terwijl zo'n toren toch echt zichtbaar zou moeten zijn!
Er is zelfs een bushalte waar je kan uitstappen voor de vuurtoren maar ook daar is hij niet te zien.

Wat blijkt - de vuurtoren is klein maar staat op een hoge duin. Goed zichtbaar vanaf zee, zoals het hoort. Op diezelfde heuvel staat ook de watertoren - die dus ook geen toren is.

Vlieland heeft zijn eigen watervoorziening, er loopt geen waterleiding vanaf het vaste land. 

Terwijl ik dit schrijf regent het, kan die "toren" weer gevuld worden na die warme en droge dagen. Best fijn dat het koeler is geworden alleen het onweer vind ik niet prettig. 
Er komt volgens de buienradar een hele stevige bui aan... 

Vandaag naar het museum in het dorp geweest. De Noordwesten heet het. Het skelet van de potvis en de info over jutters was leuk maar de rest van het museum was wat vervallen en verouderd. Er draaide een oude film en de verlichting was soms kapot. Ook rare gaten in sommige wanden (van Google begrijp ik dat hier aquaria horen te zitten). 


Vandaag verder lekker gelopen, moest wel oppassen met de felle zon. 
Ook even een kijkje genomen op het kerkhof, rare gewoonte van me. 

Walviskaak als grafsteen. 




Buitendijks, vlakbij de kade waar de veerboten aanmeren, staat een standbeeld van de ontdekkingsreiziger Willem de Vlamingh. In 1640 geboren op Vlieland. 
Reislustige man was dat, hij heeft alle kanten van onze wereldbol bevaren.
Ik vind Europa voorlopig wel genoeg. 

Morgen misschien naar het Tromphuis en nog een visje eten daarna met de watertaxi naar .... 
Tot morgen! 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.