Dag 78. Robert Burns

2 juni New Bridge Dumfries -  Crichton Dumfries 13 km

Vanmorgen afscheid genomen van het landhuis waar ik één nacht heb mogen slapen. De prijs viel me mee maar ik kan niet elke dag doen alsof ik een lord ben - mijn volgende slaapplaats is gratis en in mijn nieuwe tent. 
Die is trouwens een stuk lager en warmer dan de vorige. 

Een beeld van een neushoorn, geen idee waarom 

In Dumfries heeft de schrijver Robert Burns de laatste jaren van zijn korte leven doorgebracht. Het kleine sympathieke Robert Burnsmuseum is gevestigd in zijn woonhuis. In het kerkhof vlakbij is zijn mausoleum.
Ik heb beiden bezocht hoewel ik weinig heb met dichters. 

Wie is Robert Burns?
Hij is een boerenzoon die dichter werd. Hij leefde in de 18de eeuw. Zijn werk heeft het Schotse dialect onder de aandacht gebracht. Vreemd genoeg was hij ook populair in de Sovjet Unie en in China - volgens de gids omdat men in hem een soort vroege communist zag. 
Zijn bekendste werk is misschien Auld Lang Syne. Dat zingen ze in Engelstalige landen bij de jaarwisseling. 
Dumfries is erg trots op 'zijn' Robert.
Al in de 19de eeuw is een enorm beeld opgericht in het centrum. 

Op deze oude foto is te zien dat heel de stad was uitgelopen om de onthulling mee te maken. 

Vandaag wilde ik meer kilometers lopen maar Saint Ninian's Way bleek opeens in de berm van een drukke weg te liggen. Te gevaarlijk, daar had ik geen zin in.
Binnenkort maar eens de ontwerper van deze pelgrimsroute een bericht sturen. Het leven van een pelgrim kan gevaarlijk zijn maar liever niet zo.

Het eerste deel van de route zag er veelbelovend uit - een soort park langs de rivier de Nith. 

Morgen ga ik met de trein naar Engeland! De maand juni is voor de Hadrian's Wall Path. 
Langzaamaan naar huis. 

In het mausoleum: Robert heeft de ploeg in de hand en krijgt de mantel van het dichterschap aangereikt

De rest van het kerkhof ziet er filmisch uit



Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.