Dag 83. Muren en poorten

7 juni Walton - Crossgates, Gilsland 18 km

Mijn dag begonnen met het bezoeken van de kerk van Walton. Wat fijn dat veel kerken open zijn voor als je even in stilte de dag wil starten. De poort is niet op slot. 

Er zijn heel veel manieren om een hek of een muur te passeren, dat is mij wel duidelijk na het wandelen hier. Klaphekken, poorten, sluizen, trappen en ladders - met alle varianten en combinaties die je maar kan bedenken.

Mijn wandeling van vandaag ging langs resten van een andere muur: de muur van Hadrianus. Het valt me mee hoeveel van die muur na 19 eeuwen nog bestaat. Het was geen gesloten muur want de handel moest natuurlijk mogelijk blijven. Ook moeten soldaten de "barbaarse" kant van de muur kunnen verkennen. Daarom zijn er op regelmatige afstand poortgebouwen met afsluitbare poorten.

Daarnaast waren de Romeinen beroemde wegenbouwers. Sommige van die wegen zijn nog steeds in gebruik, wel inmiddels vaak geasfalteerd. Ook langs de muur van keizer Hadrianus lopen natuurlijk wegen uit diezelfde tijd.

Vanavond heb ik mijn tentje vlakbij een beekje opgezet. Met toestemming van de boer. Hij heeft vaker tenten op zijn veldjes staan daarom heeft hij zelfs een toilet geregeld en een plek om je te wassen.
De grond is wel weer keihard, zou mijn tentje bovenop een Romeinse weg staan?

Vannacht en morgen verwachten ze regen. Als de beek maar niet buiten zijn oevers raakt... 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.