Dag 100. Hoek

24 juni Texel 15 km
Vandaag een dag een fiets gehuurd. Met een fiets kom je nu eenmaal verder op dit grote waddeneiland. Ook best veel gelopen, ik moet in beweging blijven!
Afgelopen nacht was er een onweersbui boven Texel. Blijft altijd spannend in een tentje. 

Het was vandaag een stuk koeler dan gisteren - veel beter. En de zon kwam ook terug. Ik heb zelfs liggen zonnebaden in het strand. Zwemmen was niet goed mogelijk vanwege de hoge golven. De wind kwam duidelijk uit een andere hoek. 

Mijn dag begon met een ontbijt in Den Burg. 


Daarna naar het Loladse Kerkhof gefietst. Op deze gedenkplaats zijn 476 soldaten uit Georgië begraven onder rozenstruiken. Zij kwamen om bij hun opstand tegen de Duitse bevelhebbers in de laatste weken voor het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hun leider heette Loladse.

Op Texel wordt dit de "Russenoorlog" genoemd. Ook veel Tesselaars kwamen om. De materiële schade was enorm. Er is veel informatie hierover te vinden bij Kennislink.

Daarna naar de Waddenzeedijk gefietst. Voor die dijk is een enorme hoeveelheid zand neergelegd om de kustverdediging te verbeteren en de natuur meer kansen te geven. Vaak liggen hier zeehonden maar ik had pech.

Vandaag een aantal leuke foto's kunnen maken van de slanke kerk van Den Hoorn.

Als je kaart van Nederland bekijkt zie je dat de Noordzeekust een hoek maakt bij Texel. Zonder de harde keileem waarop het eiland ligt zou de kust-erosie die bocht hebben rechtgetrokken. 
Die keileem is ook de reden dat op sommige plaatsen op het strand veel stenen liggen. Meer informatie op geografie.nl.

Morgen ben ik nog een dag op deze camping. Zondagmorgen vroeg vertrek ik naar het noorden van Texel en hoop ik een kerk te bezoeken.

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.