Vijf dagen op een eiland

DINSDAG
De dinsdag is de saaiste dag in de meeste weken. Vakantie start nooit op een dinsdag. Het weekend is nog ver weg als het dinsdag is. Dinsdag is een dag die weinig inspiratie oproept. 
Maar juist deze dinsdag heb ik toegegeven aan de onrust in mijn voeten en in mijn hoofd en ben ik weer vertrokken voor een korte wandelvakantie.

Misschien kan je mijn slaapplek wel raden aan de hand van de foto's.
Het weer is mooi. Het is niet koud. Ideaal voor herfstkamperen! 
Deze eerste dag ruim 9 kilometer gelopen. 


Het is wel vroeg donker - in de maanloze nacht zijn sterren, planeten en zelfs de melkweg goed te zien. Op de foto valt het tegen.

Overigens: ik ben geboren op een dinsdag...

WOENSDAG 
Mijn tentje staat op camping Middelpolle bij Nes op Ameland. Ik heb de camping helemaal voor mij alleen. 
Het was wel koud de eerste nacht, dat zal komen door de wolkenloze sterrenhemel. 
Daarom heb ik deze woensdag een dekentje gekocht voor extra isolatie. Overigens heb ik heerlijk geslapen. 

De camping is een echte natuurcamping: veel konijnen en vogels. In het gras groeien veel paddestoelen. 

Vandaag zo'n 14,5 kilometer gelopen. 's Morgens via het strand naar Nes. Daar wat boodschappen gedaan. Naast het dekentje ook nieuwe veters en sandalen gekocht. 
Na een kop koffie met Parijse soes bij de banketbakker weer terug naar de tent. 

's Middags door de duinen gewandeld. Geiten en koeien houden hier het gras kort. 

Het was inmiddels zo warm dat ik kon gaan zonnebaden op het zachte gras bij mijn tentje. 

Morgen ga ik een fiets huren om ook wat verder liggende delen van het eiland te kunnen bezoeken. 

DONDERDAG 
Na een lekker lange nachtrust weer een nieuwe zonnige dag. Na de ochtendwandeling en wat dagelijkse boodschappen een huurfiets gehaald. 
Lekker fietsen vandaag! Toch heb ik daarnaast ook nog ruim 16 kilometer gelopen vandaag. 

Het was al snel warm. Eigenlijk had ik daar geen rekening mee gehouden wat kleding betreft. Geen zwembroek en geen korte broek bij me. Toch op een stil stukje strand even de zee in geweest. Een ijskoude maar verkwikkende duik - lekker!

Het gaat goed met de konijnen hier. Overal zie je ze huppelen - ze zijn nauwelijks bang.

's Avonds weer naar het strand geweest, deze keer om de zonsondergang op de foto te zetten. Helaas, nu waren er wel wolken...

Overigens ben ik inmiddels niet meer alleen op de camping. Iemand anders kwam op hetzelfde geweldige idee.

VRIJDAG 
De laatste complete dag hier op 't eiland. Zaterdag ga ik weer terug naar de vaste wal, helaas... 

Vandaag geen zon gezien, 's middags ging het zachtjes regenen.
De camping heeft inmiddels weer een aantal tenten extra, blijkbaar is de herfstvakantie begonnen. 

Vandaag naar Ballum en Hollum gefietst. Bij het strandpaviljoen van Ballum een route gelopen met Komoot. Hier is de link (met veel extra foto's) : https://www.komoot.nl/tour/934037852?ref=aso

Toen het begon te regenen heb ik een maritiem museum in Hollum bezocht, Abraham Fock. De omweg waard. 

De dag afgesloten met een maaltijd op het terras van Nes Café. Een goeie naam!
Daarna door een donker bos terug naar de camping. Gelukkig heb ik een lampje op de telefoon... 

Vandaag totaal ruim 22 kilometer gelopen en zo'n 20 km gefietst. 

ZATERDAG 
Deze zaterdag ga ik terug naar de kust. Gelukkig bleef het droog, altijd fijn bij het afbreken van de tent en het inpakken. 
Maar eerst een stukje gelopen in de omgeving. Op het strand een filmpje gemaakt van de branding - staat inmiddels op YouTube en Tiktok (zie @eilt.nl). 

 
Daarna rustig aan alles inpakken.
Eigenlijk had ik geen zin in vertrekken.
Toch moet ik weer op pad. De rugzak opgedaan en als afscheid een bakje troost gekocht in restaurant Harbour op de veerdam. 
Het was niet druk op de veerboot. Weinig mensen willen naar de vaste wal blijkbaar... 

Ik kom snel weer terug naar mijn geliefde Ameland!