Dag 13 en 14. De overtocht.

29 maart Amsterdam - IJmuiden 8 km
30 maart Newcastle - Whitley Bay 13 km


Gisteren naar IJmuiden gegaan, met de bus en een stuk te voet. Als afsluiting van het Nederlandse deel van mijn Grote Wandeling in de haven een lekkerbekje gehad. Hij was al op toen ik de foto wilde maken...
 
Eenmaal aan boord van de ferry even IJmuiden vastgelegd. 

Onderweg langzaamaan de zon in de zee zien zakken, mooi

Vandaag (na natuurlijk een Engels ontbijt) kwamen we rond negen uur in Engeland aan. Officieel is dat nog niet Newcastle maar eerder North Shields. De stad Newcastle ga ik wel op de terugweg verkennen. Dan hoop ik namelijk langs de Romeinse muur van keizer Hadrianus te gaan lopen (vanaf Carlisle naar Wallsend) .

Deze eerste wandeldag in Engeland liet werkelijk alle soorten weer zien, behalve een hittegolf. Het sneeuwde toen ik in een supermarkt in North Shields was. Het hagelde stevig toen ik langs Long Sands Beach liep.
Even schuilen in de kerk van Saint George. 

Prachtige kust met rotsen, stranden en een enkel kasteel. 
Onderaan vind je een korte serie foto's. Klik voor een vergroting! 

Inmiddels heb ik onderdak gevonden in het Windsor Hotel in Whitley Bay. Elke dag verras ik mezelf, geen enkele slaapplaats is gepland. De komende maanden loop ik iedere dag zover als ik zin heb. Lekker ontspannen. Vandaag 12 kilometer gelopen. 

 
 
 
 
Langs de route stonden heel veel bankjes ter herinnering. Mooie gewoonte. 
 

*
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.

Klik hier voor dag 15.