Dag 17. The Way of the Sea.

2 april Amble by the Sea - Dunstan Hill 27 km

Vanmorgen bij het ontbijt in Radcliffe Lodges (waar ik heb geslapen) vertelde een oudere gast mij dat hij hier in Amble is opgegroeid. Hij had een klein bootje dat in de monding van de rivier acher een boei lag. Met alle getijden mee ging het heen en weer. "Nu hebben ze een prachtige jachthaven, maar dat hadden we in mijn tijd niet!"
Inderdaad, alles veranderd. Het kleine dorpje is nu een veel groter dorp voor toeristen met zomerhuisjes en stacaravans. De molens van de tijd blijven draaien.

Vandaag loop ik de laatste kilometers van The Way of the Sea - een wandeling ter ere van de heiligen die in de vroege middeleeuwen hier het geloof brachten.
Wist je dat vanuit Engeland het christelijk geloof naar Nederland is gebracht? 
The Way of the Sea begon bij de ferry, ongeveer. 

Vandaag ben ik gestart met de Saint Oswald Way, een wandelpad dat onderdeel is van het Coast Path. Prachtige omgeving! 

De eerste kilometers liep een fitte senior met mij mee. Hij liep elke ochtend een stevige wandeling vanuit zijn huis. Hij werkte vroeger in de Midlands maar is na zijn pensioen teruggegaan naar zijn geboortedorp.
"Pas als je weg bent geweest en je weer terugkomt zie je hoe mooi het hier is!" zei hij.
Het is hier zeker mooi.

Op het strand liepen een aantal oudere dames in badmantel. Ik vroeg verbaasd of ze hadden gezwommen - leek me onmogelijk in deze kou. 
"Jazeker, wij zwemmen het hele jaar door in de zee!" zeiden ze trots. 
Ze bleken onder hun badmantel een soort duikpak aan te hebben - toch dapper! 

De laatste kilometers waren moeilijk omdat de route gedeeltelijk onmogelijk was door een afgesloten pad. Als alternatief kan je over het strand maar doordat het springvloed was moest je hoog op het strand op grote keien lopen. 

De camping die ik wilde bereiken bleek alleen caravans te accepteren. Gelukkig had de eigenaar medelijden en bracht me met een pick-up naar de echte camping kilometers verder. Als ik dat had moeten lopen was ik in het donker aangekomen. 

Op deze camping blijf ik twee nachtjes. Even bijkomen op zondag en genieten van de lente die hier duidelijk steeds sterker gaat worden. De eerste lammetjes huppelen in de wei. 

Ruim 27 kilometer gelopen vandaag. 
 


*
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.

Klik hier voor dag 18.