Dag 23. Holy Island.

8 april Beal 20 km


Oorspronkelijk was ik helemaal niet van plan om elke dag iets op Eilt.nl te zetten. Nu en dan even een update leek me wel voldoende. 
Ik gebruik normaal een papieren dagboek maar die vul ik nu maar beperkt in omdat het online delen een mooi moment is, iedere dag. Blij dat jullie meelezen. Reageren kan via Twitter of info@eilt.nl. 

Twee dagen op dezelfde camping is best fijn. Inpakken en vertrekken doen zelfs echte nomaden niet elke dag!

Vannacht even naar buiten geweest. Er was een prachtige sterrenhemel met een teennagelmaan. De trein van Edinburgh ging verderop voorbij. Sprookjesachtig omdat er bijna geen andere lichtjes waren. Wel erg koud, de bediening in het restaurant vertelde vanmorgen dat het had gevroren. Blij met mijn extra deken! 

Vanmorgen begonnen met een echt Engels ontbijt. Daar zitten genoeg calorieƫn in voor een hele dag!

Vandaag was het geweldig wandelweer. Direct na het ontbijt ben ik gaan lopen richting de dam die Holy Island met de rest van Engeland verbind, tenminste bij laag water. 
Best druk op de dam. Het laatste zeewater spatte omhoog als de auto's langskwamen. 
 

Eenmaal aan de overkant het brede zandstrand overgestoken en daarna langs de buitenkant het eiland ontdekt. 
 
Het kasteel zag er onneembaar uit. 
 
Het dorpje op het eiland was groter dan ik had verwacht. De mensen leven hier vooral van toerisme, visserij en natuurbeheer. Maar aan de grafstenen rond de kerk kon je zien dat vroeger de verre scheepvaart ook een rol speelde.
 

In de Saint Mary kerk waren mooie ramen, een bijzonder doopvont en geborduurde kussentje om het knielen makkelijker te maken. 
 



De terugweg naar het 'vasteland' was ook een hoogtepunt. Ik heb gekozen voor een wadlooproute. Men had staken geplaatst die je kon volgen. 

Met schoenen vol modder kwam ik veilig weer op vaste grond. 

Met een kom groentesoep, een grote burger en wat frietjes de dag afgesloten. 
Ruim 20 kilometer gelopen - die cider gaat er ook wel in! 
Tot morgen. 

*
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.

Klik hier voor de volgende dag.