Dag 26. De ramp

11 april Eyemouth 10 km

Het was vrijdag 14 oktober 1881. De vissers wilden aan het werk want ze hadden de hele week nog niets gevangen. Het weer zag er goed uit. De zee was rustig. Alleen was de luchtdruk op de barometer wel erg laag maar de vissers maakten zich weinig zorgen. Ze zouden niet ver weg gaan. 

Toen kwam de storm - heel plotseling. Men kon het vanaf de wal in Eyemouth zien. Schepen waaiden weg of sloegen stuk tegen de rotsen. 
Mannen, soms nog jongens, verdronken voor de ogen van hun familie. Men was niet in staat om iets te doen. 
Uiteindelijk bleek dat 189 mannen waren omgekomen uit Eyemouth en de andere kleine havens in de buurt. 78 vrouwen waren weduwe geworden en 182 kinderen moesten opgroeien zonder vader. 

In de haven van Eyemouth staat dit bijzondere monument van 78 vrouwen en 182 kinderen. Per gezin bijelkaar gezet, uitkijkend over het water. 

Een dergelijke ramp heeft natuurlijk enorme gevolgen voor zo'n klein dorp.  
In Nederland hebben we anderhalf jaar na Eyemouth de ramp van Paesens-Moddergat gehad waarbij 83 vissers omkwamen.

Het plaatselijke museum heeft veel informatie verzameld over de ramp maar ook over het reddingswezen, de landbouw en de strijd om een fort vlakbij het dorpje. 
Ik ben een groot liefhebber van kleine regionale musea die vaak volledig op vrijwilligers draaien. Vaak aandoenlijk rommelig omdat ze alles willen vertellen en laten zien. 

Van dat fort is niet veel meer over. Voor de bezoekers zijn er wel een paar kanonnen neergezet. Het fort speelde een rol in de strijd tegen de Engelsen in de 16de eeuw. 

Vandaag een kalme dag, zo'n 10 kilometer gelopen. 
Morgen ga ik met mijn grote rugzak weer verder. Als alles goed gaat ben ik met Pasen in de hoofdstad Edinburgh. 
Hopelijk kan ik daar een kerkdienst meemaken. 
Van één van de meelezers van Eilt.nl hoorde ik dat op de eerste paasdag via het BBC-programma Songs Of Praise je een dienst kan meemaken vanaf Holy Island

De laatste tijd zit ik veel te veel te mopperen over dat matras. Want voor de rest gaat het gewoon goed. 
Als het over mijn spullen gaat ben ik bijvoorbeeld erg blij met mijn kussen. Mijn kol is een geweldige uitvinding. Mijn rugzak is lekker licht en ruim (en mijn rug blijft droog). Die wollen shirts blijven ook lekker droog en voorkomen dat ik ga stinken als een pelgrim.
Voor het matras heb ik in de winkels hier gezocht naar een vervanger maar ze hebben alleen maar dekens en dekbedden. Straks in Edinburgh maar even naar de buitensportwinkel. 

*
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.

Klik hier voor de volgende dag.