Dag 27. Regen of niet?

12 april Eyemouth - Pease Bay 32,5 kilometer

Net uit Eyemouth vertrokken kwam ik iemand tegen die zijn hond uit liet.
"Ik denk niet dat het droog blijft" zei hij terwijl hij keek naar de dreigende donkere lucht.
"Nog een paar minuten, dan gaat het regenen" zei ik.
"Nog een fijne dag!"
"Jij ook!"

Tot nu toe heb ik nauwelijks een regenbui gehad tijdens het wandelen. Wat hagel en sneeuw op de eerste dag in Engeland. Wat regen bij mijn eerste poging om Holy Island te bezoeken en ook nog wat spatjes bij de Schotse grens. Er moet toch een keer een echt natte dag komen?

Opvallend is dat ik vandaag veel meer moet stijgen en dalen. Als het net heeft geregend kan het dan erg glad zijn op die onverharde paadjes. 
En met kliffen tot zo'n 150 meter hoog is dat link! 

Maar nog steeds geen regen. 
Bomen hangen laag over mijn pad, soms raakt mijn rugzak een tak met bloesem. Als confetti komen dan de bloemblaadjes naar beneden. Beter dan sneeuw en hagel. 

Bij mijn eerste pauze (kop koffie met toffee-cake) na vijf kilometer nog geen regen gehad.

Daarna door het prachtige dorpje Saint Abbs gelopen. Pittoresk haventje met kleine huisjes en vissersboten.

Hiervandaan starten nu en dan ook boten met duikers. Ook ónder water schijnt het hier prachtig te zijn. 
Even buiten het dorp komt een echtpaar mij tegemoet. 
"Een eind verder is het echt prachtig. Jammer dat ze regen verwachten!" 
Zoals altijd vragen ook deze wandelaars waar ik naar onderweg ben. Eigenlijk heb ik geen antwoord op die vraag...

Bij mijn middagpauze lijkt de regen nu toch echt te komen. Ik doe mijn regenjas aan maar na een paar druppels is die dreiging ook weer weg. 
Ik blijk een tak met bloesem te hebben meegenomen - hij zat vast aan mijn rugzak.

Kort daarna, regen! Nu echt.
Wandelen in de regen vind ik niet altijd erg. Als kind ging ik juist dan naar buiten - laarzen aan en stampen in de plassen.
Het schiet vandaag ook lekker op. 

Ik kom twee dames tegen met rugzak. Ze zien er moe uit. 
"Wij komen net van dat veld. De boer heeft net geploegd, precies tegen het pad aan. Heel lastig lopen, allemaal modder." 
Even later kom ik ook bij het veld aan - het pad is gewoon verdwenen! Boeren zijn niet altijd blij met het recht van overpad voor wandelaars.
Gelukkig blijkt er een alternatieve route te zijn, ik moet dan wel even onder het schrikdraad door...

Als ik mijn tentje opgezet heb bovenop een klif blijk ik een record te hebben gebroken. 
Nog nooit zoveel stappen gelopen op één dag (sinds begin vorig jaar) 47773, dat is 32,5 kilometer! 
Op deze manier kom ik Goede Vrijdag al in Edinburgh aan. 

We zullen zien. 
De regen is inmiddels opgehouden. 

De vuurtoren bij Saint Abbs is lager dan de klif. 
 
De misthoorn bij de vuurtoren is al zo'n 20 jaar buiten gebruik maar hij is er nog wel. 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.