Dag 29. Onverhard

14 april Dunbar - Haddington 29 km

Welke route je ook neemt in je leven laten er ook onverharde paden bij zijn.
        (heel vrij naar John Muir) 

Nadat ik een fors ontbijt heb genoten in hotel Dunmuir in Dunbar ben ik weer op pad gegaan. Eerst naar het geboortehuis van John Muir. 
Dat huis is nu een modern museum met veel informatie over Muir en over zijn inzet om de natuur te beschermen. Hij was vooral actief in de laatste decennia van de 19de eeuw en het begin van de 20ste. 
Inmiddels een boek van hem gevonden om te lezen. Online, want ik moet het allemaal dragen. 
Muir heeft lange wandelingen gemaakt om de natuur beter te leren kennen. 

Tot nu toe ben ik nog geen enkele niet-Brit tegengekomen, zelfs geen auto met een niet-Brits kenteken. 
Maar tegelijk met mij kwam een hele Franse schoolklas in het museum. 
Toen het tijd was om weer te vertrekken zei de man van het museum - wijzend naar mijn rugzak: "We zijn een museum dat binnen tegen mensen zegt dat ze naar buiten moeten gaan. Goede reis!"

Prachtig wandelweer, voor het eerst met korte broek in Schotland. Eerst langs de haven van Dunbar en de ruïnes van kasteel Dunbar. 
 
Verder over het John Muir Path en daarna de River Tyne Path. Voor een dagje afscheid genomen van de zee, even door het binnenland wandelen. 
Pluimpje voor Komoot, dat programma heeft een mooie route voor mij uitgestippeld naar Edinburgh! 

De rivier volg ik een tijdje stroomopwaarts. Onderweg allerlei wild gezien. 
 
Na de regen van eerder deze week en de zon vandaag hoor je alles bijna groeien. Overal bloemen. Hommels hebben het druk. Een muis trekt een sprintje vlak voor mijn voeten. Vogels zingen. De stroomversnellingen in de rivier voegen hun eigen geluid er aan toe. 

Een duiventil. 

Voor vandaag gestopt vlak bij Haddington. Het gaat een nacht met veel lawaai worden want de rivier Tyne stort hier met geweld over een stuw.

Morgen een pittige dag lopen naar mijn bestemming voor het paasweekend: Edinburgh!

Overigens ontvangen jullie (als het allemaal lukt) morgen twee keer iets nieuws op Eilt.nl - 's morgens en 's avonds. 

*

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.