Dag 35. In het voetspoor van de Romeinen

20 april Eagle Rock -  Bo'ness 24 km

Gisteravond nog even thee gezet op het kleinste brandertje dat ik ooit heb gehad. 

 


De kustlijn zag er gisteren anders uit. Wadlopen? 
 
Zonsondergang 

***
Vanmorgen werd ik wakker door het geluid van de opkomende vloed. Ik maakte me even zorgen dat mijn wildkampeerplek in de golven zou verdwijnen. Dat viel gelukkig mee.
Vannacht was het vliegveld blijkbaar gesloten want er was ook geen lawaai van het vliegverkeer. 

Al met al heerlijk geslapen op mijn nieuwe matras. Het dunne goedkope matje dat ik eerder op de camping in Edinburgh heb gekocht heb ik niet weggedaan. Het is een prima bescherming onder de prijzige matras die ik gisteren heb gekocht.

Zonsopkomst

Een fietser liep een tijdje met me op. Natuurlijk moest ik vertellen waar ik naartoe ga. Nu heb ik eindelijk een echt antwoord: Helensburgh! 
Ook de man die in Queensferry een lekkere tosti voor mij klaarmaakte stelde dezelfde vraag maar hij vroeg ook wat ik daarna ga doen. "Misschien naar Fort William" zei ik. 
Het lijkt erop dat iedereen mij een soort planning wil opleggen :-) 

Al snel kwam het gesprek op een andere planning: wat gaat Schotland doen nu brexit een feit is. Een meerderheid van de Schotten wilde in de EU blijven maar de meerderheid voor brexit in Engeland was veel groter. Hij zei dat voor de meeste mensen de immigratie de belangrijkste reden was om voor te stemmen. Angst voor vreemdelingen dus. 

Het gevolg zie ik al zolang ik op dit eiland ben: door het vertrek van vele tienduizenden EU-burgers hebben ze overal gebrek aan personeel. Veel horeca is gesloten om die reden. 
Overal hangen bordjes "Personeel gevraagd". 

Queensferry

Drie monumentale bruggen overspannen bij Queensferry de brede monding van de rivier Forth. 

Vroeger ging men hier met een veerboot over vandaar die "ferry" in Queensferry 

Mijn tocht vandaag ging over het enorme adellijke landgoed Hopetoun. Maar de graaf (?) wilde blijkbaar de wandelaars niet over zijn nabije gazon. Ik moest dus omlopen door een ander deel van zijn landerijen. Wel mooi.

Verderop kwam ik langs het kasteel Blackness.
 
Vlakbij in gezellige pub een kan thee besteld met carrotcake. Meteen mijn waterflessen bijgevuld. 

Een gezellig eetcafé. Veel later ontdekte ik dat ze de thee en cake niet in rekening hebben gebracht. Een biertje dat ik daarna nam wel. Dus als iemand nog in de buurt komt...
Ik laat wel een heel positief verhaal achter in Maps, misschien dat ze daardoor extra klandizie krijgen.

In Bo'ness begon heel lang geleden de meest noordelijke grens van het Romeinse rijk. Van plaggen maakten de Romeinen hier de Antonine Wall
Een vreemd idee dat wat nu Edinburgh heet vroeger in hetzelfde land lag als Rome, Cairo en Jeruzalem. 

Nu op zoek naar een slaapplaats.
Tot morgen!


Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.