Dag 36. Slapen op het slagveld

21 april Bo'ness - Falkirk Muir 26 km

Ik zit even te tellen. Volgens mij heb ik de achternaam van een bekende Schot wel vijftig keer ergens in mijn huis afgedrukt staan. Misschien wel vaker... 
Hij is de uitvinder van het kopieerapparaat en van de moderne stoommachine.
In dit schuurtje bij Bo'ness deed hij onderzoek. 
 
Je hebt het vast al geraden, het gaat om Watt, James Watt. 
Ter ere van het belangrijke werk dat hij heeft gedaan is de eenheid van vermogen naar hem genoemd. 

Dat is de hoeveelheid energie die in een bepaalde tijd gebruikt wordt (watt is het aantal joule per seconde). 
Onder andere zijn stoommachine is de start van de Industriële Revolutie. 
En die revolutie is in Groot Brittannië begonnen. Nog steeds kan je onderweg de resten zien van de bedrijvigheid die dat in de 18de en 19de eeuw opleverde. Gesloten mijnen, vervallen fabrieken en dergelijke. Soms mooie ruïnes waar de natuur bezig is die ruimte terug te veroveren. 

Vandaag vooral kanalen uit die tijd. Een groot deel van de dag liep ik langs het Union Canal over het voormalige trekpad. Kanalen uit die tijd zijn betrekkelijk smal en zitten vol met bijzondere zaken als aquaducten en sluizen. 
Union Canal was ook vervallen, eind vorige eeuw. Maar dat vond men toch zonde. Het kanaal is hersteld en 20 jaar geleden opnieuw in gebruik genomen. 

De binnenvaartschepen uit die tijd varen soms nog steeds - maar nu als woonschip of voor toerisme. 'Narrow boats' heten ze. 
 
Vanaf mijn hotel in Bo'ness ben ik eerst naar de kust gegaan. Daarna weer klimmen. Afscheid genomen van de Noordzee. De volgende zee die ik zal zien is de Atlantische Oceaan, of is dat nog de Ierse Zee? 

Daarna enige tijd langs de oever van de rivier Avon gelopen. 
Tot waar (met een aquaduct) de Union Canal de Avon kruist. 

Uiteindelijk ben ik gestopt op een andere historische plek. Mijn tentje staat op het slagveld van de Slag om Falkirk Muir 1746. Die overigens maar een half uur duurde...

Tenslotte nog wat foto's. 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.