Dag 37. Geluk

22 april Falkirk Muir - Croy 23 km


"Heb je iets laten vallen?" vroeg de man bij de kassa. Hij hield zijn handen achter zijn rug. 
"Nee" zei ik nadat ik mijn broekzakken had gecontroleerd.
De man liet een bankbiljet van 5 pond zien die hij net had gevonden.
"Lag hier op de grond, is ook niet van mij"
De man besloot mijn gebak met het biljet te betalen en de rest voor zichzelf te gebruiken.
Iedere dag heeft een moment van geluk - maar je moet het wel zien.

Gisteren had ik het over de kanalen in Schotland. Ook vandaag wandelde ik over trekpaden waarover vroeger paarden liepen die schepen trokken. 
Die kanalen hier laten zich door niets stoppen. Vandaag bijvoorbeeld een tunnel gezien - lijkt me heel bijzonder om te varen door een tunnel.
 
Sluizen kom ik ook tegen - vaak met bankjes om als wandelaar te kunnen rusten.
 
Maar het meest bijzondere is de scheepslift. Het lijkt zo weggehaald uit de Efteling. 
Twee bakken met water (met daarin soms een schip) wisselen van hoogte. Op die manier kan een groot hoogteverschil in één keer worden overbrugt. 

Een fietser adviseerde om een omweg te maken via een beeld van een Romein. Het is een goed idee om even van het trekpaden weg te zijn. Bleek een goede tip. 

Het was een hele klim. De Romein kijkt streng vanaf de Antonine Wall naar de barbaren in het noorden. Die muur is trouwens maar 20 jaar in gebruik geweest - daarna trokken de Romeinen zich terug achter de oudere Hadrians Wall - die laatste hoop ik in juni te bewandelen.
Wat hoger op de berg heb ik de archeologische resten van een fort bekeken. Er was alleen een vage afdruk te zien. 
Maar wel erg mooie omgeving. Ik heb er even over gedacht om daar wild te gaan kamperen. 

Even een horizonfoto. Op de top was rondom een geweldig uitzicht. Wel veel wind. 

Uiteindelijk heb ik voor een andere slaapplek gekozen: ik ben nu in de jeugdherberg in Glasgow!
Even de John Muir Way onderbroken. Pak ik later weer op. 
Ik wilde diverse zaken regelen voordat ik de echte wildernis in ga. En in Glasgow kan ik alles regelen en kopen wat ik nodig heb.

Meteen maar drie nachten en ontbijt gekozen. Het is lekker goedkoop maar dan zit je wel in een kamer met 4 bedden. Eén bed bleek al bezet - daar lag iemand te snurken.
Zit nu in een huiskamer te schrijven. Dit gebouw is echt een oude dame. Krakende trappen, mooie versieringen en prachtige plafonds.

Een geluk dat ik er zonder boeken terecht kan.

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.