Dag 40. De explosie

25 april Croy - Castleview 20 km

Na een paar dagen op één plek is het altijd lastig om weer te starten. 
Vanmorgen douchen, alles inpakken, beddengoed van de jeugdherberg in de was doen, ontbijten en uitchecken.
Bij het vullen van mijn waterflessen kwam ik een Zwitser tegen die vandaag wilde starten met de West Highland Way. Heel even flitste door mijn hoofd: "loop met hem mee!"
Maar ik weet dat samen met iemand anders lopen erg lastig is omdat ieder een eigen tempo heeft. En om je op te dringen bij een vreemde...
Nee, ik loop nog een paar dagen over de John Muir Way. Overigens lopen die routes morgen een aantal kilometers samen op - dus ik zal mogelijk al wat WHW-wandelaars tegen komen.

Vandaag eerst met de trein naar Croy waar ik vrijdag ben gestopt. 
Daarna langs de - niet zichtbare - Romeinse Antonine Wall een aantal stevige beklimmingen gedaan. De steilste was bijna niet te doen, op de top moest ik even uitpuffen. Daar een foto gemaakt van de hele horizon. Even klikken voor een vergroting. 

Ik zag dat er iemand achter me aan kwam in werkkleding. Hij beklom dezelfde helling. Bovengekomen bleek hij mij te willen waarschuwen.
"Over vijf minuten komt er een explosie!" zei hij. "Blijf je hier op het pad?"
Dat was ik inderdaad van plan. Toen ik verder liep naar de resten van een Romeins fort kwam mij een tweede man in dezelfde soort werkkleding tegemoet die de waarschuwing herhaalde. Hij raadde aan niet verder te lopen.
Die explosie was nodig om in een kleine steengroeve nieuw materiaal voor de wegenbouw vrij te maken. Het Schotse Staatsbosbeheer was hiervoor verantwoordelijk en waarschuwde in de ruime omgeving iedereen die mogelijk gevaar zou kunnen lopen. 

Toen kwam die explosie. Best een stevige klap achter een nabijgelegen bos. 
De grond trilde - een kleine aardbeving.
Maar ik heb het overleefd. 

Verder met de wandeling. Het weer was grijs maar later kwam er ook zonneschijn bij.
Uiteindelijk niet ver gelopen maar het was genoeg voor vandaag.

Mijn eerste eendekuikens van dit jaar! 

Een toepasselijke zitbank langs een opgeheven spoorlijn.

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.