Dag 48. Rijk

3 mei Luss 9 km

Gisteren had ik het over de familie Colquhoun (uitspraak Kohoen). Die familie is hoofd van de clan Colquhoun en bezit al het land rond Luss, zelfs tot de zee aan toe. Ze zijn één van de grootste landbezitters in Schotland. 
Hun landhuis verhuren ze aan een elitaire golfclub. Om lid te worden van die club moet je 150.000 pond betalen, en daarna jaarlijks zo'n 80.000 pond.
Beroemdheden als Barack Obama en Leonardo Di Caprio hebben hier overnacht. Deze info kreeg ik van de bemanning van de rondvaartboot - waarop ik en tien anderen het zuidelijke deel van Loch Lomond hebben bekeken.
 

Oorspronkelijk wilde ik vandaag de "berg" bij Luss beklimmen. En ik ben ook begonnen. Maar toen ik op 1/3 deel van de route omhoog keek zag ik dat de top in de wolken was verdwenen.
Ik klim voor het uitzicht dus die beklimming heb ik afgebroken - morgen weer proberen!

Een dame uit Glasgow die ook aan het klimmen was besloot door te gaan.
Zij klom voor de oefening, zei ze. 
"En deze berg is mooi dichtbij mijn huis!"

Ik ging terug naar Luss. 
 
Alle huizen in Luss hebben leien daken. Lei werd gewonnen uit een steengroeve vlakbij. 

In Luss hét toeristisch uitje met de rondvaartboot gedaan.
Grappige info van de gids: op één van de eilanden in Loch Lomond leven wallaby's (een soort kangoeroe). Ooit daar losgelaten om mensen kennis te laten maken met deze dieren. 
Op een ander eiland was een nest van een visarend te zien. 

De foto's - 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.