Dag 59. Op reis met Ninian

14 mei Paisley - Lochwinnoch 18 km gelopen

 

Alle soorten slaapplaatsen heb ik al gehad. 
Toen ik gisteren in mijn slaapplek aankwam was er geen receptie. Gelukkig had ik een uur vooraf geboekt met een app op de telefoon. Via een speaker kreeg ik een toegangscode en een kamernummer. Best een leuke kamer trouwens maar wel een gezamenlijke wc en douche - kan ik mee leven. Leuk uitzicht ook. Veel schoorstenen.

Ik loop de komende weken de Saint Ninian's Way, dat is een route die overlapt met andere routes. Het huidige deel heet de Whithorn Way. Deze eindigt in Whithorn waar de oudste kerk van Schotland staat - overigens gesticht door de eerder genoemde Ninian in de vierde eeuw!
Daar hoop ik op een zondag te zijn, ik weet nog niet welke zondag.

Het wandelen vandaag ging vooral over de resten van voormalige spoorwegen. Dergelijke paden zijn vaker onderdeel van routes als bijvoorbeeld de John Muir Way en de Whithorn Way. Want doordat de stoomtreinen van vroeger geen steile hellingen konden nemen hebben die paden ook weinig hellingen. Ideaal om te wandelen of te fietsen.

De meeste Schotten die je ziet wandelen laten de hond uit maar soms zijn er ook echte wandelaars. Vandaag gesproken met een man die nu en dan vanuit zijn huis een ronde wandelt. Ik ben best jaloers op het mooie landschap waarin hij zijn route kan kiezen.
Ook heb ik mijn ergenis uitgesproken over het vele afval dat op sommige plekken rondslingert. Hij vertelde dat ze hier ook statiegeld gaan invoeren. Goed idee!

Even later sprak ik met een fietser. Hij bleek de Whithorn-route niet alleen te kennen maar ook lang geleden gedeeltelijk te hebben gelopen. 
"Het is een pelgrimsroute", vertelde hij. 

Volgens de site van British Pilgrimage is het zelfs 1600 jaar oud. Het zal wel niet over dezelfde spoorwegen hebben gelopen. Filmpjes zijn hier te vinden

In Nederland maak ik vaak mee dat mensen mij de weg vragen - ik zie er blijkbaar uit als iemand die de weg weet. Vandaag is het me zelfs hier overkomen. Blijkbaar zie ik er met mijn rugzak nog niet uit als een toerist. 
Overigens kon ik de juiste weg geven... 

Morgen gaat mijn pelgrimsreis verder - met een omweg op weg naar huis!

Een "waterval"

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.