Dag 76. Kerk in zee

31 mei Isle of Whithorn 6 km

Gisteren mijn huidige tent waarschijnlijk voor het laatst opgezet. Mijn buurman in het busje naast mij hielp me mee want door de gebroken aluminium boog had ik één hand te weinig. 
Morgen ga ik naar de stad Dumfries om daar een nieuwe tent te kopen.

Whithorn Way 
Terugkijkend naar de gelopen Whithorn Way is mijn conclusie: niet doen. Tenminste niet helemaal. Begin niet in Glasgow maar in Paisley en sla het stuk tussen Girvan en Barrhill over - is mijn advies. 
Ten zuiden van Barrhill kom je over een soort hoogvlakte, de windmolens daar kunnen als storend worden ervaren. Meestal loop je alleen, de route is niet echt druk. Soms lopen de koeien met je mee. 
De John Muir Way vind ik een mooi alternatief, dan loop je van kust naar kust. 

Vandaag 
Een paar regenbuien maakten van een wandeling een natte bedoening. Maar gelukkig was er ook voldoende zon. 

Vlakbij mijn tentje is een ommuurd stukje grond waar mensen stenen met beschilderingen neerleggen als rouwverwerking. 



Enkele meters van deze plek is de oude Saint Ninian's kapel. Genoemd naar de man die het christendom naar Schotland bracht.


Helaas kan je het niet bezoeken vanwege de mogelijkheid dat er stenen op je hoofd terecht komen. 
Er is ook een nieuwe kerk in dit dorp. Gelukkig nog steeds in gebruik. Achterin de kerk is een tentoonstelling over de geschiedenis van het dorp. 
Die nieuwe kerk is op een vreemde manier in de zee gebouwd. 
 
De reden is best komisch. In de 19de eeuw vertrokken veel dominees uit de Schotse kerken omdat ze niet eens waren met het feit dat landheren voorgangers aanstelden. Zij begonnen daarom een nieuwe kerk waar de kerken zelf beslisten over voorgangers. 
Maar omdat de landheer van de Isle of Whithorn geen nieuwe kerk op zijn land wilde bouwden ze die dus in zee... 

De rotsen hier zijn mooi. 

Horizonfoto - klik voor een vergroting. Kan je mijn tentje vinden? 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.