Dag 104. Tot ziens en hallo

28 juni Texel - Vlieland 15 km gelopen 


Na twee nachten op de NTKC-camping was het weer tijd om verder te gaan, op weg naar huis.
Met "De Vriendschap" heb ik mijn negende overtocht met een veerboot gedaan. Best een avontuurlijke tocht. 

Maar eerst vanaf de camping het strand opgelopen. Een rustig en breed strand. De rode vuurtoren van Texel kwam steeds dichterbij en ik kon zelfs Vlieland op de horizon zien liggen. 

Soms lijkt een foto van het strand op de vlag van Oekraïne! 

Ik was veel te vroeg bij het gedeelte van het strand waar de veerboot naar Vlieland vertrekt. Gelukkig was er vlakbij een strandpaviljoen open. 
Kaap Noord was veruit de fijnste tent waar ik ooit heb gegeten - goede muziek, lekker eten, ontspannen sfeer en gezellige mensen. En een mooi uitzicht op het strand en Vlieland!


Daarna naar De Vriendschap gegaan, het schip dat ons van Texel naar de overkant zou brengen.
Dat werd een mooie tocht onder een blauwe lucht. Ook een zeehond zien zwemmen, hij was helaas te snel voor een foto. 

Het schip moest oppassen voor ondieptes maar uiteindelijk voer hij tegen het strand van Vlieland aan. Er is geen kade op de Vliehorst, de westelijke vlakte van dat eiland. 

Een soort strandbus stond al op ons te wachten. 

Grappig: de banden van de bus schreven twee gedichten op het strand, links en rechts.

De boottocht en de busreis duurden ieder ongeveer een half uur. De bus liet ons uitstappen bij het Posthuys - waar vroeger de post vanaf Texel werd afgeleverd.

Vandaar ben ik gaan lopen naar de camping van Staatsbosbeheer. Onderweg zag ik een boswachter wandelen met een meeuw naast hem. 
Even aangesproken, het bleek dat de meeuw niet kon vliegen en de man bracht hem naar een zijpad zodat hij niet aangereden zou worden. Maar veel hoop gaf hij de vogel niet - vanwege de vogelpest die op Vlieland heerst. 

Morgen ga ik het eiland en het dorp verkennen. 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.