Dag 81. De eerste pinksterdag

5 juni Carlisle 5 km

Het ontbijt in de Hostel is inclusief, hier slapen is goedkoper dan bij de meeste campings!
Deze ochtend bij dat ontbijt diverse bewoners ontmoet. Sommigen zijn hier al langer, anderen zijn op doorreis.

Op deze pinksterzondag besloot ik de dienst in de kathedraal van Carlisle te bezoeken. Dit gebouw is dit jaar 900 jaar in gebruik als kerk. Een indrukwekkend jubileum. 
Met klokgelui werd ik uitgenodigd. 
Het raakte me dat we samen in een volle zaal zongen en luisterden naar het woord. 
Ik besloot ook mee te doen met het avondmaal. Dat is niet vanzelfsprekend in de Church of England want je kan ook kiezen om alleen een zegen te ontvangen. Door de papieren liturgie bij je te hebben krijg je geen brood en wijn maar wel een persoonlijke zegen.
Het avondmaal ontvang je terwijl je knielt op een kussen bij het altaar. 

De spreker had het over Gods Geest en wat deze doet met onze manier van kijken naar het geestelijk leven. Geloven zonder naar de Geest te verlangen is als kijken naar een zwartwit-televisie: als je niet anders weet lijkt het voldoende. 
Als je de veelkleurigheid van de Heilige Geest ervaart veranderd dat je leven. 

De spreker kwam mij heel bekend voor. Misschien heb ik hem eerder gezien? Even nagekeken wat zijn naam is: Michael Manley. Ik ken van YouTube Scott Manley de astronaut, zijn ze misschien familie? 
Ze lijken in ieder geval sprekend op elkaar. 

Vanmiddag naar het museum Carlisle Castle geweest. De Romeinen waren de eersten die hier een versterking bouwden - vlakbij de grensmuur die zij bouwden ten noorden van de binnenstad. 
Deze muur was lange tijd de meest noordelijke grens van het Romeinse Rijk. En die lange muur - de Hadrian's Wall - hoop ik de volgende dagen te volgen richting Newcastle en de veerboot naar IJmuiden. 

Het weer was wat grijs maar dat was wel sfeervol bij het kasteel. De Keep - het centrale gebouw van het complex - is ingepakt voor een grote restauratie. Het kasteel is door de eeuwen heen meerdere keren van nationaliteit veranderd, afwisselend Schots en Engels. 

In het museum ging het vooral over de regionale leger dat hier vele jaren zijn thuis had. 
Werkelijk overal in de wereld werden de soldaten vanaf hier ingezet. Het museum was niet kritisch over de vraag: wat deden die soldaten zo ver van huis? De nadruk lag bij het dagelijkse leven van de militair. 

Vandaag was voor mij vooral een toeristisch dagje. Morgen gaan we weer lopen! 


Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.