Dag 90. Newcastle

14 juni Newcastle 12 km

Alle Britse steden die ik tot nu toe heb bezocht hebben iets van vergane glorie in zich. Met veel beelden en monumenten uit een verleden toen dit koninkrijk nog het machtigste land op aarde was. 

Koningin Victoria kijkt zuur naar het drukke verkeer. 

Ook tekenen van verval als kapotte bestrating, rotzooi op de stoep, veel graffiti. Grauwe huizenblokken die duidelijk groot onderhoud nodig hebben.  


Maar tegelijk zie je tekenen van opbloei. Zo is in Newcastle veel gedaan aan het revitaliseren van het gebied langs de oever van de rivier de Tyne met wandelpromenades en fietspaden 

Ook is men overal aan het slopen en bouwen. 

De stad heeft een groot winkelgebied met overdekte straten en een overdekte marktplaats. 
Omdat ik alles op mijn rug moet dragen ga ik normaal natuurlijk niet shoppen. Toch heb ik vandaag een boek gekocht. 

Leek me wel passend! Als het is uitgelezen laat ik wel weten hoeveel sterren het van mij krijgt. 

Het kasteel was vandaag gesloten maar de kathedraal was wel open en te bezichtigen. 

Aan het eind van de dag ben ik naar een evensong-bijeenkomst geweest in het centrale gedeelte van de Sint Nicolaaskathedraal. 
Er werd gebeden en uit de bijbel gelezen en er werd prachtig gezongen door een meerstemmig kerkkoor. 
Een mooie afsluiting van mijn reis door Groot BrittanniĆ«! 

Morgen komt er geen verslag, dat ga ik varen! 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.