Dag 93. De kruisweg

17 juni Limmen 10 km

Vandaag zijn er drie maanden voorbij van mijn wandelavontuur. Misschien maak ik de vier maanden nog vol...
Ik ben benieuwd of jullie kunnen raden welke route ik hoop te nemen. 

Vandaag was het een dag in Limmen en Heiloo. Wat ik mij niet heb gerealiseerd is dat de camping in Limmen in de buurt van een klooster ligt. 
Dit Julianaklooster is niet meer actief, de laatste non is vertrokken in 2005. Ze waren actief in kraamzorg en als huishoudelijke hulp bij arme gezinnen. 
Het bisdom Haarlem - Amsterdam heeft het gebouw in 2005 gekocht. Nu is het een plek om tot rust te komen. Ook is hier de opleiding tot priesters gevestigd.

De tuin naast het klooster was vandaag druk omdat de vierdaagse van Alkmaar hier langs kwam. In diezelfde tuin is een kruisweg die je kan nalopen.
Heb ik ook gelopen. Best een goede manier om na te denken over het lijden, de dood en de opstanding van Christus.

Bij een rustpunt van de vierdaagse in diezelfde tuin heb ik genoten van koffie met appelgebak en slagroom. Vlakbij mijn plek had een priester ook net zijn gebak opgegeten.
Heel kort met hem gesproken want hij moest de middag-mis in de kerk vlakbij nog opdragen. 
Ik heb hem er even op gewezen dat er nog slagroom op zijn neus zat.

Op het terrein staan twee kerken plus een aantal plekken om in de buitenlucht bijelkaar te komen. 

Het water uit de Runxputte voor de Genadekapel zou geneeskrachtig zijn. De put is in 1637 gedempt in opdracht van de protestantse Staten van Holland en West Friesland. Maar de mensen bleven op bedevaart gaan naar deze plek. Je kan nog steeds zelf water uit de put halen. 

In de Genadekapel zelf staken veel wandelaars een kaarsje aan. 
Ik heb een stukje in het gastenboek geschreven - zoek maar op als je in de buurt bent. 

Die avond voor het eerst sinds tijden bij een Chinees Indisch restaurant gegeten. 

Morgen ga ik het strand opzoeken en misschien zwemmen... 

Mijn tentje op het stille veldje van de camping. Excuses voor de rommel. 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.