Dag 95. Geschiedenis

19 juni Egmond aan den Hoef  16 km

Egmond aan den Hoef is een dorp met veel geschiedenis. 
Ik was te laat bij de kerk voor de ochtenddienst - ik ga meestal niet naar binnen als ze al zijn begonnen. 
Daarom naar de oude Slotkapel gelopen maar daar worden blijkbaar geen diensten meer gehouden.

Zoals de naam al zegt ligt die kerk vlakbij een slot, namelijk de resten van het kasteel van de graaf van Egmond.
Voordat die familie de titel van graaf kreeg waren ze rentmeester voor de abdij van Egmond. Die abdij had veel landerijen - zoals dat vaak het geval was bij kloosters in de middeleeuwen. De rentmeesters beheerden die landerijen maar werden iedere generatie belangrijker en rijker - daarom gingen ze hun huis beschermen met dikke muren. 
Uiteindelijk stond er een groot kasteel met een eigen kerk. Die kerk staat er nog steeds, van het kasteel zijn alleen nog wat resten zichtbaar. 

Graaf van Egmond

Voor de kenners van de Nederlandse geschiedenis zal de graaf van Egmond bekend klinken. In het begin van de tachtigjarige oorlog werd die graaf op de Grote Markt in Brussel onthoofd door de Spanjaarden op beschuldiging van hoogverraad. 

Geschiedenis vond ik altijd al een spannend vak...

 
In Engeland heb ik het eerder gehad over de ramp bij Eyemouth - ook Egmond heeft zoiets meegemaakt. Maar met een andere oorzaak: door mijnen zijn tijdens de eerste wereldoorlog (waarin Nederland neutraal bleef) 95 mensen omgekomen tijdens het vissen!

Ik heb geen hoogtevrees daarom durfde ik de vuurtoren wel te beklimmen. Prachtig uitzicht over de wijde omgeving!

Tenslotte een strand- en duinwandeling gedaan. Ik kwam daarbij ook wat Schotten tegen. Ze zullen het warm hebben met dat haar... 

Morgen verder naar het noorden.

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.