Dag 97. Langste dag

21 juni Petten 11 km

Het dorp Petten is eeuwenoud en tegelijk nog geen eeuw oud. Allereerst is het dorp een paar keer verschoven door de oprukkende zee. In 1421 heeft bijvoorbeeld de Sint Elisabethsvloed het dorp verzwolgen. 
In de achttiende eeuw was het noodzakelijk om te verhuizen, de oude kerk stond zo ongeveer op het strand!

Verder landinwaarts werd een nieuwe kerk gebouwd en de inwoners volgden omdat ook hun huizen in gevaar waren. Maar dat was niet de laatste keer dat Petten verdween. 

Bij mijn wandeling door het dorp zag ik alleen nieuwe naoorlogse huizen.
In 1944 heeft de Duitse bezetting Petten afgebroken om de Atlantikwall te kunnen bouwen. Een soort Hadrian's Wall maar dan langs de kust van het vasteland van Europa.
Na de oorlog is begonnen met de bouw van het vierde Petten.

Vandaag was het voor mij een echte extra lange rustdag. 
De was gedaan - fijn dat er ook een droger was!

Een korte strandwandeling gelopen en wat gesurft ... op internet.
Overigens: ik heb nog niet gezwommen, het is best koud op het strand. Ja - ik ben een watje. 

Lekker geluncht in het enige open restaurant in het dorp. Kokossoep vooraf - erg lekker. En een soort uitsmijter-plus als hoofdgerecht. 

Mijn eigen beker is kapot gegaan. Morgen maar eens op zoek naar een nieuwe mok. 

Morgen ga ik weer wandelen. 

Vlak voor mijn tent deed deze vriend ook even zijn ogen dicht. 

Deze uitzichtheuvel heb ik beklommen. 


Achteraan Petten, daarvoor het caravanterrein en vooraan mijn tentje 


Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.