Dag 99. Te warm...

23 juni Texel 22 km

Texel is bekend om zijn schapen. Overal zie je ze grazen op dit eiland. Vaak hebben ze hun dikke wintertrui nog aan.
In de hitte van vandaag lijkt me dat geen pretje. 
Toen ik in maart vertrok voor mijn Grote Wandeling was het koud, daarom had ik een dikke wollen vest aangetrokken. Ik was blij dat ik hem bij me had - toen het 's nachts vroor sliep ik met dat vest aan.

Maar nu neemt ie veel ruimte in in de rugzak. Iemand stelde al voor om het aan een zwerver te geven maar ik weet niet of ik die daar blij mee maak - met deze warmte. 
Hopelijk kunnen die schapen hun vesten binnenkort ook uit doen. 

Vandaag heb ik met de kleine rugzak het zuiden van Texel rondgelopen. Eerst naar Den Burg, een leuk stadje en een paradijs voor shoppers. Zelf heb ik een nieuwe zwembroek gekocht - ook prima te dragen als vrolijke korte broek. Ik heb nog maar één korte broek die past dus dat is een aanwinst. 
Verder een nieuwe mok gekocht bij de camping omdat de vorige lek bleek te zijn. Het is wel van steen dus of dat zo slim was... 

In Den Burg is een oorlogsbegraafplaats. Vooral met gesneuvelde bemanningen van bommenwerpers. 

Texel leek zelf de oorlog redelijk door te komen maar in de laatste weken ging het vreselijk mis

Omdat het warm was ben ik het plaatselijke museum in gevlucht. De Oudheidkamer in Den Burg is zeker de moeite waard. Een in oude stijl ingerichte woning met kruidentuin.

Op de bovenverdieping was een tentoonstelling over klederdracht en hoe je die aantrekt. In ieder geval hoef je je nooit af te vragen: "wat zal ik vandaag aantrekken?"
Onbegrijpelijk dat we niet allemaal klederdracht dragen... (grapje!)

Vandaag stevig ingesmeerd met sunblock. Mijn hoofd spiegelde van de crème. Toch zoveel mogelijk uit de zon gebleven. De weg naar het strand was gelukkig gedeeltelijk door een bos.
Ook weer een duik genomen, wat is dat heerlijk met deze hitte. 

Vanavond na het douchen, zit ik dit dagboek bij te werken. Ondertussen drink ik een kop thee uit mijn nieuwe mok.
Mooi dat ik een picknicktafel bij mijn tentje heb staan - met uitzicht over een veld vol schapen.

Tot morgen! 

Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.