Dag 112. De state

6 juli Franeker - Cornjum (Frjentsjer - Koarnjum) 20 km

De dag begonnen met een lekkere kop koffie bij de buren op de stadscamping van Franeker. Zij hadden plannen om te gaan wonen in Spanje - lijkt me spannend. Maar ook mooi dat dat kan. 

De binnenstad van Franeker laat ik even aan me voorbij gaan. Besloten om daar later een hele dag voor uit te trekken. Met de trein vanaf Veendam is dat wel een leuk uitje in augustus bijvoorbeeld.

Vandaag vooral gelopen over rustige asfaltwegen. Best saai maar ik had de wind in mijn rug!
Het bleef droog en eerst zelfs zonnig. In de avond wat regen gehad. 

Ik heb besloten mijn route later iets noordelijker te vervolgen - iets meer wandelpaden.

De Sint Gertrudiskerk van Peins (mooie naam). Gebouwd rond 1300 maar er zit tufsteen in de muur van vóór 1200. Blijkbaar was er eerder al een andere kerk in dit terpdorpje. 


Het lopen ging best snel doordat de route gemakkelijk was. Niet vaak de kaart moeten bestuderen. 

Veel kerken zijn zaterdag open volgens de website van de Alde Fryske Tsjerken
Maar vandaag kon ik de Dionysiuskerk van Slappeterp al van binnen bekijken. Niet echt oud (1926), wel mooi in Jugendstil gebouwd. 
Blijkbaar waren eerdere kerken op de zwakke (slappe) terp snel stuk... 





De komende twee nachten slaap ik achter een state, in Groningen zou zoiets een borg heten. De Martenastate in Cornjum is een mooi gebouw met een mooie tuin. 


Morgen de omgeving verkennen en misschien even naar Leeuwarden. 
Tot morgen! 


Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.