Dag 113. Leeuwarden

7 juli Cornjum - Leeuwarden - Cornjum 17 km

Om niet te vroeg in Veendam te komen moet ik iets afremmen... 
Vandaag daarom een dagje met de kleine rugzak gelopen. Komoot (mijn wandel-app) maakte een fraaie route naar Leeuwarden vanaf mijn tentje.

Zo kwam ik door de tuin van Dekema-state, een mooi oud gebouw.

In Leeuwarden moest ik nog wel door wat nieuwbouw wandelen maar dat hoort er allemaal bij.

Een hoogtepunt vandaag was het bezoek aan Museumhuis Van Eysinga
De start is al bijzonder: de grote deur is dicht en je moet aanbellen. 
Eén van de vrijwilligers doet de deur speciaal voor jou open en nodigt je uit om verder te komen. 

Een audiotour brengt de tijd dat dit gebouw als voornaam woonhuis in gebruik was echt dichtbij.

Je komt niet alleen op de etage waar de Eysinga's woonden maar ook beneden, waar het personeel van deze machtige familie veel werk verzette.
Dit museum van de vereniging Hendrik de Keijzer is een aanrader! 

Hier staan apparaten om bijvoorbeeld de lakens glad te maken. 

Leeuwarden in foto's - 

Op de terugweg had ik in de tuin van de Dekema-state een fijn gesprek met een andere wandelaar. Zij had meerdere keren Iona bezocht en was bekend met Holy Island.

Net besloten om hier een extra dag te blijven. Tot morgen!


Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.