Dag 116. De moord

10 juli Dokkum 7 km

Deze zondagmorgen naar de Baptisten Gemeente in Dokkum geweest. Het bleek ook een viering van het Heilig Avondmaal te zijn. Een goede dienst. 
Fijn om samen te zingen en te bidden. De preek was naar Jozua 1. Je kan deze online terug luisteren
Ik was de enige volwassene die in korte broek in de kerk zat - sorry mijn lange broek is veel te groot geworden tijdens deze reis... 

Dé gebeurtenis uit de geschiedenis van Dokkum is een moord. En dat is best vreemd. 
Dokkum is namelijk de plek waar volgens de traditie in het jaar 754 Bonifatius en zijn metgezellen zijn vermoord door heidense Friezen. Je zou kunnen proberen om dat te vergeten of te ontkennen maar in Dokkum doen ze niet moeilijk.
Ze hebben van alles hier naar Bonifatius genoemd. Een kerk, een park, een brouwerij, een fontein, een school en een straat - en ik ben vast van alles vergeten. 

Een houtsnede over de moord 

Vandaag naar het museum hier geweest en ook daar speelt hij een hoofdrol, natuurlijk.

Als je een heiligenbeeld ziet die een zwaard in handen heeft met een boek dan gaat het over Bonifatius. 

Ook heb ik de Bonifatiuskapel en -bron bekeken. Daar heb ik de kruisweg gelopen die mede ontworpen is door Titus Brandsma - die kortgeleden is heiligverklaard door de paus. Hij is in 1942 vermoord in Dachau. 

Morgen is de start van de laatste loopweek. Ik zit nog te twijfelen of ik rustig aan ga doen of dat ik per dag wat langer ga lopen. 
Misschien kom ik zaterdag in Veendam maar het kan ook donderdag of vrijdag worden. 

Tot later! 


Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.