Dag 117. De omweg

11 juli Dokkum - Kollumerpomp 21 km

Grijs weer vandaag, in de ochtend zelfs wat (mot)regen. Geen sunblock nodig! 
Mijn wandeling ging vooral langs het Dokkumer Grootdiep over een fietspad. 

Bij Dokkumer Nieuwe Zijlen zijn de oude zeesluizen uit de 19de eeuw. Het is nu moeilijk voor te stellen maar vroeger kwam de eb en vloed vanaf de Lauwerszee tot plaatsen als Groningen en Dokkum. 

Monument ter herinnering aan de aanleg van de oude zeesluizen. 

Vandaag had ik het plan om te gaan slapen op een camping van Staatsbosbeheer in het Lauwersmeer. Maar toen ik daar aankwam bleek het gesloten! Stond nog wel in de app van de natuurkampeerterrein - pas als je gaat boeken krijg je de melding dat het niet kan. Ik had niet geboekt omdat ik de vrijheid wilde hebben. 

De route naar die gesloten camping was wel mooi. 
Even Staatsbosbeheer gebeld, blijkt dat ze de camping hebben gesloten vanwege wateroverlast. Mogelijk gaan ze het terrein verhogen. Tja... het blijft de zeebodem van de voormalige Lauwerszee. 

Verzetsmonument op de dijk

Op naar een andere camping. Gelukkig was dat maar een uur lopen. It Dreamlân, het droomland, heet het hier.
Een mooi uitzicht vanuit de tent. 

Tot morgen!


Klik hier voor de volgende dag.
Klik hier om terug te gaan naar de eerste dag van deze tocht.