Dag 25 - verhuizing in Bremen

Dag 25 - 12 april 2023 - van Bremen naar Bremen 11 km

Er zijn blijkbaar verkiezingen hier in de "Vrije- en Hanzestad Bremen". Overal hangen borden. Twee partijen geven Bremen graag een Amsterdams tintje. Zal me niet verbazen dat dat komt door YouTube's "Not just bikes".

Je kan ook kiezers lokken met een vreemdere belofte.


De wijk waar ik afgelopen nacht heb geslapen is erg internationaal met mensen uit de hele wereld. En ook daardoor met restaurants uit de hele wereld.
Deze kant van de Weser ligt buiten het toeristisch gebied maar is zeker de moeite van een bezoek waard.

Ook mijn nieuwe slaapplaats is aan deze westkant van de rivier. Het is een goedkoop hotel met gemeenschappelijke badkamer en keuken - zo is de kans op ontmoetingen groter.

Met een grillige looproute heb ik vandaag de oude binnenstad van Bremen ontdekt. Twee kerken, drie musea en vier eet- en koffieplekken. 

 
Twaalf eeuwen was de Dom het middelpunt van Bremen. De stad werd tot de reformatie zelfs 'Rome van het Noorden' genoemd - vanaf hier werd de wereld tot de IJszee tot het christendom gebracht. Bisdommen in Scandinaviƫ, IJsland en Groenland vonden hier hun oorsprong.


Ik heb ook de toren van de Dom beklommen - een test van mijn conditie. Ik was blij dat halverwege de wenteltrap andersom ging wentelen...

Vanaf overmorgen volg ik het Jakobspad naar Hamburg en verder, dat is 'tegen de stroom in'. De eerste aanwijzing vond ik vandaag al langs mijn wandeling.

Tijdens een regenbui heb ik geschuild in een herberg met warme apfelstrudel en koffie. Lekkere energie...

Tot morgen!