Dag 27 - Jacobus en de ijsvogel

Dag 27 - 14 april 2023 - van Bremen naar Ottersberg 31 km


Via het centrum heb ik vandaag de mooie stad Bremen verlaten. Meestal heb ik vandaag het pad naar Santiago in Spanje gevolgd maar dan andersom. Nog geen pelgrims gezien, misschien is het te vroeg in het seizoen om die tegen te komen.

Voor mensen die zich afvragen waarom pelgrims naar Santiago lopen: volgens een oude traditie ligt daar het graf van Jacobus de visser; broer van Johannes. 
Jacobus en Johannes waren bekende leerlingen van Jezus.

Ik kwam wel wandelaars tegen, meestal lieten die op hetzelfde pad hun hond uit.
Ook kwam ik twee mensen tegen die op dit pad aan het oefenen waren voor hun vakantie in Spanje. 
Het was een prachtige dag, soms zelfs warm - misschien morgen wandelen in korte broek?

Aan het begin van de dag kwam ik langs een vogelkijkhut en besloot een kijkje te nemen. Een drietal fotografen tuurden daar over een rustig meertje.
Meteen toen ik de hut instapte begonnen hun toestellen te klikken om foto's te maken van iets boven het meer.
Ik keek mee - een helderblauw vogeltje fladderde voorbij. Een ijsvogel! Nog nooit eerder gezien. 
De fotograaf zei enthousiast: "toen je binnenkwam bracht dat geluk want toen konden we die ijsvogel pas goed zien!"
Eh, graag gedaan. Denk ik...
Op de foto hierboven zie je een blauw puntje: dat is hem... Foto's maken met een telefoon is niet altijd geweldig.

Een fietser met wie ik een praatje maakte raadde me aan om een bepaalde route te kiezen voor een geweldig terras. Hij had gelijk!
Daar bestelde ik thee met gebak. Ik kon wel zeven koppen uit mijn theepot schenken. En de taart was bijna een maaltijd - een enorme Schwarzwälder Kirschtorte - heerlijk. Gelukkig heb ik de foto nog.

De route staat op Komoot. Het was een prachtig gebied - vooral een mooie moerassige steppe met prachtige wolken daarboven. Geen drukke wegen.

Tot morgen!