Dag 31 - slenteren

Dag 31 - 18 april 2023 - in Harsefeld 11 km

Eén van de mooiste woorden in het Nederlands: slenteren. Je voelt dat iemand langzaam aan het wandelen is met een wat slepende gang. 
Vandaag was voor mij een ongeplande slenterdag, want ik wilde even wat extra werken aan het herstel van mijn linkerhak. Volgens mij heeft de rust en het uitslapen mij goed gedaan!

Harsefeld is een mooi dorp met een mooie kerk en een fijn streekmuseum. Jullie hebben vast al begrepen dat ik een fan ben van streekmusea en mooie kerken...
Het dorp heeft een oude geschiedenis - er zijn allerlei resten uit de prehistorie gevonden. Tot na de reformatie was hier een klooster. De resten waren zichtbaar gemaakt naast de kerk.

Iedere keer valt me weer op wat een enorme ingreep in de geschiedenis Luther heeft gestart. Vooral de Dertigjarige Oorlog - die tegelijkertijd met 'onze' Tachtigjarige Oorlog eindigde in het jaar 1648 - was een ingrijpende godsdienstoorlog. 
De bloedigste strijd was vooral in het Heilige Roomse Rijk (dat was toen bijna heel Midden Europa) waar in sommige Duitse gebieden meer dan de helft van de bevolking omkwam! 
Oorlog is verschrikkelijk.

De komende twee dagen wil ik naar Hamburg lopen via het Jakobspad. In die stad wil ik wat langer blijven om het goed te verkennen.

Morgen ga ik naar de rivier...



De Sint leest na het scheren een goed boek...