Dag 34 - derby

Dag 34 - 21 april 2023 - in Hamburg 11 km

Nadat ik donderdag mijn dagboek met jullie had gedeeld wilde ik uit eten maar het restaurant bleek gesloten. Daarom heb ik zelf iets gemaakt.
Volgens mij heb ik nog geen foto's gedeeld van mijn koken. 

Het was lekker! 
Gisteren was een regendag maar in de avond werd het plotseling mooi weer.

De camping even in de avondzon op de foto gezet.

Vandaag met het OV naar het centrum van Hamburg. Dat ging moeizaam. Door een staking bij de tram moest het met bussen. Bij de overstap de tweede bus gemist en toen ik de volgende had genomen nam die een verkeerde afslag. Bij het corrigeren reed hij tegen een paaltje. We moesten weer overstappen. Na bijna drie uur kwam ik eindelijk aan...

Daar vanzelfsprekend een Hamburger hamburger gegeten. 
Toen naar de Sint Michaeliskerk. Mooi interieur - veel goud.

De preekstoel was een soort reuzepompoen.

Morgenmiddag wil ik hier een orgelconcert bijwonen. Hopelijk gaat het OV dan beter.

Op het plein voor het enorme raadhuis was opvallend veel politie aanwezig. Het was gelukkig rustig.

Later begreep ik waarom er zoveel politie op de been is. Er is vanavond een derby in Hamburg. Dat wil zeggen dat twee clubs uit dezelfde stad tegen elkaar spelen. Ik kwam opeens tussen de supporters van Sankt Pauli terecht. Zij waren stevig aan de bier en de wijn en plakten overal stickers. Zwervers verzamelden de lege flessen voor de statiegeld. Het ging er gemoedelijk aan toe.

Nu en dan riepen ze in koor "Sankt Pauli, Sankt Pauli!". Van de tegenstanders HSV was geen spoor te bekennen. Sankt Pauli moest met dezelfde tramlijn als ik - de tram reed blijkbaar weer. 
Honderden politiemensen stapten in dezelfde wagons. Ik besloot even te wachten op de volgende tram...
De terugreis was een stuk sneller dan de heenreis.
De uitslag van de wedstrijd is bekend: 4-3 voor HSV...

De camping is inmiddels een stuk voller. Dat zal door het zonnige weer komen. Al even kort gesproken met mijn Engelse buurman.