Dag 35 - de wond

Dag 35 - 22 april 2023 - in Hamburg 15 km

Gisteren, vrijdagavond, had ik een grote pleister nodig - en iemand die me die opplakte. Geen zorgen: het is uiteindelijk allemaal goed gekomen.
Ik wilde mijn hoofd scheren en mijn baard ook weghalen. Maar het ging bijna meteen mis. Mijn scheermes ging als een kaasschaaf aan het werk... 
Je begrijpt het al. 
Er kwam iemand met EHBO en pleisters. Iemand anders bracht me een glas water. De Spaanse schoonmaakster bracht papieren handdoeken. 
Lieve mensen hier.
Nu hou ik de komende dagen mijn muts op en mijn baard laat ik deze vakantie staan!

Terwijl ik dit schrijf is het vrijdagavond. Ik zit op het strand te luisteren naar een groep mensen die zingt met begeleiding van gitaar, tin-whistle, cajon (drumdoos) en viool. Echt mooi zo bij de zonsondergang.

De scheepvaart gaat door, ook 's nachts.

***
Deze zaterdag begon negatief: mijn accu die ik vannacht (heel naïef) aan het stopcontact had laten zitten om op te laden bleek verdwenen. Nu bekijk ik iedereen op de camping met andere ogen, ook een soort wond...

Vanmiddag naar een orgelconcert geweest in de Sint Michaeliskerk. Er werd werk van Felix Mendelssohn Bartholdy en Louis Vierne uitgevoerd.
Eén stuk van Vierne had hij geschreven omdat hij bij een bezoek aan Londen werd wakker gehouden door de kerkklokken. Soms komen de beste ideeën als je de slaap niet kan vatten. Het geluid van de klokken was te horen in de orgelmuziek.

Mooi uitgevoerd, het was ook meteen een soort dienst met een korte overdenking over het altaar van de kerk. Er werd afgesloten met het samen opzeggen van het Onze Vader.

Het museum van vandaag was de Nicolaikerk, eigenlijk de resten daarvan want de kerk is (behalve de toren) kapot gegaan bij bombardementen in de oorlog. Net als het overgrote deel van de rest van de oude stad. Bij die bommenregen ontstond een vuurstorm die vele duizenden inwoners ombracht. In de fundamenten van de kerk is een museum hierover ingericht die niet geschikt is voor kinderen - dit vanwege de gruwelijke beelden.

Het schrijnende is dat de toren van deze kerk werd gebruikt als baken voor de piloten die de brandbommen boven de stad uitstrooiden.

In het centrum van Hamburg heb ik een nieuwe externe accu gekocht want anders gaat het opslaan van de wandelroutes niet lukken.

Morgen de laatste volledige dag in Hamburg. Ik loop dan weer een deel van het Jakobspad. En ik ga zondagavond naar de kerk.

Tot morgen!


Beeld van Petrus dat bij het bombardement van de Nicolaikerk behouden bleef.