Dag 40 - lees het landschap

Dag 40 - 27 april 2023 - van Bad Oldesloe naar Reinfeld 21 km

Onderweg ligt een berg zwerfkeien met een bord erbij dat je die vrij mag meenemen. De boer wil ze kwijt. Als je een hunebed wil bouwen is dit je kans! 
Dit soort details zeggen veel over het landschap.

Als je een lange afstand gaat wandelen veranderd niet alleen de plaats- en streeknamen maar ook het landschap en zijn geschiedenis. In de heuvels van vandaag zie je bijvoorbeeld de resten van gletsjers uit de ijstijd - ook die keien zijn door gletsjers meegesleurd vanuit Zweden of Noorwegen. Door de steen te onderzoeken kan je oorsprong ontdekken en weet je meteen hoe die gletsjers stroomden.

Door oude geschriften en archeologie weten we dat hier vroeger andere volken leefden. De grenzen van nu zijn niet die van vroeger. Sleeswijk-Holstein waar ik nu ben was niet eens zo lang geleden voor een groot deel van Denemarken. Nog steeds woont hier een Deense minderheid met eigen rechten.
Duitsland zelf bestaat ook pas sinds 1871! In Lübeck zag ik vandaag een groot standbeeld van Bismarck - hij is ongeveer de stichter van de Duitse eenheidsstaat.

Nu moet ik even iets opbiechten: "officieel" ben ik nog niet lopend tot Lübeck gekomen...
Gisteren kwam ik lopend tot Bad Oldesloe en heb de trein en bus genomen naar de camping in Lübeck. Hier blijft mijn tent tot dinsdag staan. Maandag is een feestdag in Duitsland en ik verwachtte daarom problemen bij het zoeken naar een slaapplek.

Vandaag ben ik met de trein weer naar Bad Oldesloe gereden en heb ik gelopen naar Reinfeld. Morgen wandel ik van Reinfeld naar de camping in Lübeck.

Als je op Komoot kijkt zie dat het vandaag veel klimmen en dalen was.
Het was een mooie afwisselende route met bos en open landschappen. De foto's in Komoot geven een aardig overzicht maar ik heb ook een kort filmpje gemaakt.

Morgen de finish van de etappe van deze week.
Tot morgen!