Dag 42 - hanze

Dag 42 - 29 april 2023 - van Reinfeld naar Lübeck 22 km

      Het hoofdstation van Lübeck.

Met de trein ben ik al meerdere keren Lübeck binnen gekomen maar vandaag dan eindelijk te voet. 
Eerst vanaf mijn tent met  bus en trein naar Reinfeld gegaan. De treinreis is maar 10 minuten maar terug lopen duurde een middag...
Ik kies dan niet de kortste route maar probeer de mooiste te plannen. Vooraf tik ik de plaatsen in Komoot, daarna schuif ik de route naar paden die me mooi en rustig lijken. Vandaag grotendeels via de Hanseatenweg en het Jakobspad (die gedeeltelijk dezelfde route volgen).


Misschien moet ik een gids van de Hanseatenweg kopen voor extra informatie onderweg. 
De Hanze (waar het pad naar genoemd is) was een samenwerking tussen allerlei steden die vooral in de late middeleeuwen actief was. Plaatsen als Bremen, Hamburg, Lübeck, Rostock, Stralsund, Bergen (Noorwegen), Londen, Riga en Brugge maar ook Stavoren, Kampen en Groningen. 
Het was een soort voorloper van de EU - maar dan anders.


Mijn wandeling was niet lastig, geen klimpartijen of alpiene afdalingen. Wel waren er plassen of modderige paden. Afgelopen nacht heeft het hier langdurig geregend. Vandaag was het vooral zonnig met nu en dan een mooiweerwolkje.

Het voetbalfeestje waar ik gisteren over schreef eindigde met een vuurwerkshow.
De lonten van het vuurwerk waren blijkbaar niet nat geworden.

Mijn tocht van deze zaterdag eindigde bij een sportzaak waar ik een windscherm heb gekocht voor rond mijn brander. Dat kookte vanavond meteen al een stuk gemakkelijker.

Morgen ga ik een kerk in Lübeck opzoeken en daar de ochtenddienst meemaken.

Tot morgen!


P.S. Vandaag is het precies 50 jaar geleden dat ik gedoopt ben!