Dag 43 - volle dag

Dag 43 - 30 april 2023 - in Lübeck 14 km

Vanmorgen hier naar de kerk geweest. Omdat er weinig openbaar vervoer was heb ik die vijf kilometer gelopen. De afstanden gaan wennen...

Het was de baptistengemeente hier die, heel toepasselijk, aan de Täuferstrasse was gevestigd. Ik werd met meerdere handdrukken welkom geheten en men zei "gezegende zondag". De dienst stond in het teken van de christenen die vervolg worden overal op de wereld. Open Doors speelde een grote rol.

Na de dienst ging ik naar een andere kerk om die van binnen te bekijken: de Sint Marien van de Lutherse gemeente. Een mooie klok laat iedere zondag om precies 12 uur een speciale processie zien. Diverse figuren gaan naar Jezus toe die Hij ieder apart zegent.

30 april was het vroeger Koninginnedag - in mijn hoofd is dat nog steeds zo. Maar de gids in het museum waar ik vandaag was herinnerde ons er fijntjes aan dat het vandaag ook de 78ste sterfdag is van Hitler. In dat museum was dat passend want de dood van de "Führer" was ook een bevrijding voor  Herbert Ernst Karl Frahm.
Dat was een Duitser geboren in Lübeck. Hij had een Noors paspoort en hij speelde een belangrijke rol in de naoorlogse Duitse geschiedenis en zelfs in de wereldgeschiedenis. Hij heeft de Nobelprijs voor de Vrede ontvangen in 1971.
Weinig mensen zullen weten wie die Frahm was totdat ik zijn later aangenomen naam noem: Willy Brandt.

De gids ging soms wat snel voor mijn vertalende oren maar hij wist mij toch voor een uur te boeien! 

Deze zondag was een volle dag. Het is soms hard werken als reiziger...
Volgens mij gaat het straks bijna vriezen - ik kruip in mijn slaapzak.