Dag 44 - de zee!

Dag 44 - 1 mei 2023 - van Lübeck naar Travemünde 25 km

Ik ben gek op de zee en het strand. Vandaag zag ik eindelijk in de verte een glimp van de Oostzee. Het strand doe ik morgen!


Vandaag liep de wandeling gedeeltelijk langs het spoor tussen Lübeck en Travemünde. Maar de eerste kilometers waren saai - langs een drukke straat. Helaas kon ik daarvoor geen alternatief vinden.

Opvallend in Duitsland zijn de verkeerslichten - niet alleen in Lübeck maar ook eerder in andere steden - de wachttijd is vaak lang en onlogisch. Soms is al het verkeer langdurig aan het wachten, en zitten we elkaar aan te staren.
Over staren gesproken: daar zijn Duitsers erg goed in! Ze kijken je langdurig en zonder gêne aan - of zou het door mijn sneeuwwitte baard komen?
Even terug naar het verkeer: spoorbomen zijn soms al minutenlang dicht voordat de trein komt aanzetten...

Genoeg geklaagd: het was een prachtige warme zonnige dag! Ik kreeg er al snel spijt van dat ik mijn lange broek had aangetrokken.

De wandeling ging gedeeltelijk ook door het bos. 

En langs de plek waar Lübeck vroeger lag (tot in de 12de eeuw).

 
En ook over een hoge heuvel langs de Trave met uitzicht over de veerboten. 
De route staat in Komoot.

Morgen kies ik een veerboot uit. Ik kan vanaf hier naar diverse havens rondom de Oostzee...

Travemünde zelf is een erg toeristisch plaatsje waar het vandaag erg druk was, in heel Duitsland hebben ze vandaag een vrije dag.
In de bus terug naar de camping zat ik naast een 94-jarige man. Toen ik zei dat ik uit Nederland kwam en ik Travemünde erg druk vond zei hij: "net zo druk als in Zandvoort!" 
Aan Zandvoort had hij fijne herinneringen.
Volgens mij geloofde hij het niet toen ik mijn achternaam onthulde...

Tenslotte even een tussenstand omdat er een maand voorbij is: vanaf dag 1 tot eind april zegt de stappenteller dat ik 816 km heb gelopen.

Morgen weer met de grote rugzak op pad. Tot morgen!