Dag 45 - ramp

Dag 45 - 2 mei 2023 - van Travemünde naar Hohen Schönberg 19 km


Morgen, 3 mei, is het precies 78 jaar geleden dat in de Oostzee - niet ver van Travemünde - meerdere schepen waaronder de Thielbek en de Cap Arcona werden gebombardeerd door de Britten. Die twee genoemde schepen zaten vol met gevangenen uit concentratiekamp Neuengamme. Bij deze ramp kwamen ruim 7000 mensen om, ook doordat de Duitsers gevangenen die de scheepsramp hadden overleefd doodschoten. 

Langs mijn route vandaag stond een houten kruis op de plek waar eerder het massagraf was. In de jaren vijftig zijn de doden van de scheepsramp overgebracht naar een andere plek.

Een andere gebeurtenis uit de vorige eeuw was met een herdenkingssteen onderstreept. Die steen stond op de grens tussen de deelstaten Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern. Die grens was vroeger ook onderdeel van het IJzeren Gordijn tussen West Duitsland en de DDR.
Sommige mensen die de DDR wilden ontvluchten hebben dat via de Oostzee gedaan. Maar die tocht was niet zonder gevaar - van de 5600 mensen die een poging hebben gewaagd haalden zo'n 900 hun bestemming. 174 mensen kwamen om. De rest is opgepakt en gevangen gezet door de autoriteiten van de DDR.

Vandaag was de start van mijn wandeling op de plek waar het gisteren finishte: de badplaats Travemünde. 

Daarna nam ik de veerboot over de rivier de Trave. Ik had ook de veerboot naar Zweden of Finland kunnen nemen maar dat bewaren we voor later. Mooi dat ik niks heb vastgelegd waardoor ik inderdaad zomaar een andere boot kan nemen. Misschien later...

Voor de rest volgde ik vandaag vooral het fietspad langs de kust. Ik had in mijn hoofd om ergens te gaan wildkamperen als er geen camping kwam.

Maar het is een hotel geworden. In het huidige laagseizoen is dat prima te doen.

Morgen ga ik op aanraden van één van mijn volgers terug naar de kust. 

Tot morgen!


De Passat, een beroemd schip. Nu museumschip bij Travemünde.