Dag 50 - haven

Dag 50 - 7 mei 2023 - in Wismar 10 km


Deze zondag na een prima ontbijt ben ik naar de plaatselijke baptisten gemeente gegaan. Het was een kleine kerk maar de zaal was goed vol. 
De voorganger deed een oproep aan gasten om zichzelf voor de stellen maar dat durfde ik niet aan met mijn beperkte kennis van het Duits. 
Ik voelde me welkom, dat is belangrijk. De preek was uit Handelingen 16 - toevallig ook een gedeelte dat we rond deze tijd samen lezen in het project "Bijbel in een jaar"!

Wismar is een havenstad met een brede verbinding naar de Oostzee. Heel anders dan de andere hanzesteden Bremen, Hamburg en Lübeck - waar je eerst een stuk rivier moet bevaren.
Ze hebben nog steeds een mooie oude haven naast de moderne gedeeltes. 
Vanmiddag heb ik daar de toerist uitgehangen: broodje gebakken vis gekocht, ijsje natuurlijk als toetje.

In het kleine havenmuseum in het Baumhaus meer gelezen over de Hanze en over het koggeschip dat is nagebouwd.
Wismar is eeuwenlang een Zweedse stad geweest. Met het beeld van een mannenkop bij de haven werd dat onderstreept. De kop is van de krachtpatser Hercules die een leeuwenvel draagt.
Hij zegt hiermee: "Deze haven is voor altijd Zweeds, afblijven!" 


In de binnenstad zag ik ook een paar reuzen!

Morgen ga ik verder lopen met de grote rugzak. 
Ook ga ik binnenkort mijn plannen voor de komende maand even tegen het licht houden...