Dag 53 - gevaarlijk!

Dag 53 - 10 mei 2023 - van Bad Doberan naar Warnemünde 24 km


Vandaag heb ik een gevaarlijk pad bewandeld, tenminste dat zou je denken als je vele waarschuwingen leest.
Vanaf het station van Bad Doberan heb ik eerst het smalspoor van de stoomtrein Molli gevolgd. Die brengt al sinds 1886 toeristen naar de kust.

Daarna langs een kanaal naar de kust gelopen. Het was warm - ik kreeg nu en dan bericht van Buienalarm dat het zou gaan regenen... in Veendam!
Hier is het al een tijdje prachtig weer en ook de komende dagen lijkt het droog te blijven.

Bij die gevaarlijke kust aangekomen kon ik eenvoudig het pad volgen tot Warnemünde. 

Onderweg kwam ik door een oerbos van loofbomen. Een bijzonder bos met vooral beuken. De zoute lucht en de harde grond zorgen voor een langzame groei. Nu en dan valt er eentje in zee - de kust brokkelt met zo'n 15 cm per jaar af, soms meer als het stormt.

Het laatste stuk heb ik over het strand gelopen. Want het strand werd steeds breder richting Warnemünde. De grond van die instortende klippen spoelt naar het oosten, vandaar.

Tenslotte kwam ik aan bij de jeugdherberg, een bijzonder gebouw. 
Morgen ga ik de omgeving verkennen!

Zoals gisteren gezegd ben ik een fan van geschiedenis. Geschiedenis van eeuwen geleden maar ook van de laatste jaren.
Eén van de redenen dat ik wandel door Duitsland is vanwege het (soms duistere) verleden van dit prachtige land.
Wat betreft die geschiedenis: vandaag is het precies 90 jaar geleden dat in Duitsland tijdens een soort 'volksfeest' duizenden boeken werden verbrand. De nazi's waren net aan de macht en wilden informatie die hen niet beviel vernietigen. Boeken van andere politieke stromingen en boeken geschreven door Joden bijvoorbeeld. 
"Dort, wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen" zei de Duitse schrijver Heinrich Heine (1797-1856) al...