Dag 54 - miljonair!

Dag 54 - 11 mei 2023 - in Rostock 15 km

Gisteren ben ik volgens mijn stappenteller totaal over de 1000 km gekomen in deze Lange Wandeling. Een miljoen meter! 

Vandaag rustig aan. 
Via het strand en de haven van Warnemünde naar het treinstation gelopen voor een dagje Rostock.


Best een mooie binnenstad maar nadat ik in de Marienkirche een schilderij zag van Rostock vlak na de Tweede Wereldoorlog begreep ik dat de meeste 'oude' gevels helemaal niet oud waren...

Dat grote donkere gebouw in het schilderij is de Marienkirche die wonder boven wonder nauwelijks beschadigd raakte!

Het interieur van die kerk was enorm. Het orgel was donker en groot. Het geluid was indrukwekkend - voor het middaggebed ben ik even gebleven om van het orgelspel te kunnen genieten.

De preekstoel was ook over de top. Lijkt me lastig schoonhouden voor de koster (ik ben zoon van een kosteres)...

In het drukke centrum van Rostock heb ik een T-shirt en een korte broek gekocht bij de plaatselijke C&A. Mijn lange broek en hoodie zijn allebei veel te warm geworden. De korte broek die ik bij me had was iets te kleurig om nog serieus te worden genomen als pelgrim.

Nog één nachtje in deze herberg. Mijn kamergenoot is een gezellige Duitser die even een paar dagen de nieuwe maandkaart van de Duitse spoorwegen aan het testen is (voor 49 euro vrij reizen met regionale treinen is echt goedkoop). 

Morgen ga ik weer serieus wandelen! Tot morgen. 


Dit schip zag ik bij terugkomst de haven binnenvaren. Die witte koker draaide rond en werkt als een zeil op een zeilboot. Een bijzondere techniek!