Dag 59 - Bodden

Dag 59 - 16 mei 2023 - van Born naar Dabitz 20 km

Deze dag gaan we weer reizen! Eerst vanaf de jeugdherberg door het bos lopen naar de haven van Born. 
Ik was veel te vroeg op de kade - door de koude wind was het wachten onaangenaam. Gelukkig kon ik al snel naar binnen op de veerboot.

Tegen 10 uur staken we van wal - de golven op de Bodden hadden soms kleine schuimkoppen. De Bodden zijn de meren die achter de strandwal liggen, tussen het schiereiland en de vaste wal. Ze hebben een open verbinding met de Oostzee maar er is weinig eb en vloed. En het water is nauwelijks nog zout.

Op het schip bestelde ik koffie en warme appelgebak met slagroom - voordat ik er aan dacht om daar een foto van te maken was het al op, lekker!

De veerboot.

Na een klein half uur varen kwamen we aan in de haven van het dorp Bodstedt. Hiervandaan ging ik verder wandelen, het schip zelf ging door naar Prerow.
Een aanrader zo'n bootreisje tussendoor...

De eerste kilometers daarna waren op een fietspad langs een drukke weg. Ik had een stevige frisse wind in de rug. Toch was het geen onprettige wandeling - de snelheid zat er goed in. Ik luisterde naar een paar podcasts op de koptelefoon.

Het eerste en enige stadje van enige omvang vandaag was Barth. Met een mooi gerestaureerd centrum. Na het einde van de DDR heeft men veel geïnvesteerd in het opknappen van dergelijke plaatsen.

Duitsers in het voormalige West Duitsland betalen een solidariteitsbijdrage waarmee men het voormalige Oost Duitsland snel op hetzelfde niveau wil brengen als het westen.

De resten van de DDR zijn nog wel zichtbaar. Bijvoorbeeld in de monumenten van de Sovjet Unie. 
Dit monument bijvoorbeeld is omringd door graven van Russen die zijn omgekomen bij de bezetting door het Rode Leger.

Na een lunch bij een bakker nog wat boodschappen gedaan. Opvallend dat cash nog wel koning is hier. In veel zaken kan je niet eens pinnen.

Voorbij Barth moest ik een omweg nemen vanwege wegwerkzaamheden. Mijn gekozen route bleek achteraf illegaal maar was wel door een mooi natuurgebied. Zelfs nog een beverspoor gezien.

Verderop was een camping voor paardenliefhebbers. Daar een thee besteld - de man die mij hielp bleek in Polen te wonen. 
Op zich niet vreemd want ik kom natuurlijk steeds dichter bij de Poolse grens.

De route ging hierna over een paar glooiende heuvels terug naar de kust van de Bodden. 
De hele route van vandaag kan je nalezen op Komoot.

Onderweg nog gesproken met een groep fietsers die anderhalve week de Oostzeeroute volgen. Volgens mij waren ze een beetje jaloers omdat ik inmiddels al bijna twee maanden onderweg ben.

Bij een jachthaven mocht ik mijn tentje opzetten. Hij staat hier dapper in de stormachtige wind.
Gelukkig had ik daarna nog net genoeg cash om ook een avondmaaltijd te bestellen bij het enige restaurant - hier kon ik ook niet pinnen. 
Eén van de blaadjes sla waaide van mijn bord ...

Morgen hoop ik in de hanzestad Stralsund aan te komen. Daar moet ik maar snel wat cash gaan pinnen...