Dag 61 - terug lopen

Dag 61 - 18 mei 2023 - in Stralsund 16 km

Het is fris en het waait nog steeds stevig. Maar de zon schijnt wel en het is droog - best mooi weer dus!
Vanmorgen een handwas gedaan. Men heeft in deze herberg helaas geen wasmachine of droger voor hun gasten. Wel voor het eigen beddengoed - dat is allemaal stralend wit en gestreken. Dat strijken is bijzonder want de dekbedovertrekken en kussenslopen in alle jeugdherbergen zijn zo strak gestreken dat je de opening nauwelijks kan vinden...

Gelukkig is hier wel een waslijn. Bijna alles is weer droog. Alleen de sokken moeten nog even wapperen in de wind.

Na de was ben ik gaan wandelen met een omweg naar het centrum van de stad.
De meeste zaken zijn met Hemelvaart dicht maar gelukkig kon ik wel wat eten. 
Daarnaast natuurlijk ook een kop koffie gehad met iets erbij...

Hier vieren ze Hemelvaartsdag als een soort mannendag. Ik zag en hoorde ze al luid zingend in het centrum.
Ik hoop dat jullie vandaag een betere dag hebben gehad...

Stralsund is een havenstad én een hanzestad, net als bijna alle steden die ik deze vakantie hebt belopen. Het is daarnaast eeuwenlang Zweeds bezit geweest - net als veel andere gebieden rond de Oostzee.

Kaartje van Wikimedia.
Veel foto's van mij vallen in de categorie "paden tot de horizon" of "bloemen langs mijn weg" maar de categorie "deuren" vind ik ook mooi. De deuren van vandaag:

Deze is van de Heilige Geestkerk. Dat kan je wel zien.

Deze heeft Psalm 84 vers 5 boven de deur staan.
Zoals veel havensteden heeft Stralsund ook een Nicolaaskerk, die was open voor bezoekers. 

Morgen ga verder lopen. Ik heb besloten om eerst Rügen, het grootste Duitse eiland, te bezoeken.
En vanaf daar hoop ik met een omweg via Trelleborg en Denemarken terug naar huis te lopen.