Dag 63 - korte nacht en korte wandeling

Dag 63 - 20 mei 2023 - van Puddemin naar Putbus 23 km


Heel illegaal heb ik vannacht geslapen vlak bij de jachthaven van Puddemin.
Mijn groene tent viel niet op tegen de groene achtergrond van brandnetels. Toch besloot ik vroeg op te staan en al om half zeven was alles ingepakt en kon ik vertrekken.


Misschien denk je dat je ver kan komen als je vroeg start maar zo werkt dat niet als je moe bent.

Prachtige route weer - het gaat bijna saai worden. Je kan het nalopen via Komoot. Eerst was het grijs maar droog weer later kwam de zon er toch bij.

Halverwege mijn geplande route naar Prora kwam ik in Putbus bij een drukke provinciale weg. Die zou ik volgens de planning moeten belopen 
Dat leek me onveilig met een grote rugzak en een duffe kop. 

Vlakbij was gelukkig het smalspoor-station van Putbus - daar heb ik een kaartje gekocht voor Prora. Moest wel even wachten totdat de kaartjesverkoopster terug was van haar Mittagsruhe (doe ik graag). 

Morgen kan ik met een kleine rugzak dat laatste stukje van Putbus naar Prora wel lopen.

Wat was dat een prachtige reis met deze tramachtige trein door een mooi landschap met bossen en koolzaadvelden. Het leek alsof ik in een modelspoorbaan was gestapt! Enthousiaste treinliefhebbers keken over de schouder van de treinbestuurder mee.

Morgen neem ik diezelfde trein weer terug naar Putbus maar vanavond ben ik alvast voor twee nachten onderdak in de Jeugdherberg Prora. Die herberg is te vinden in een opgeknapt deel van een enorm vakantiehuis van de Nazi-organisatie Kraft durch Freude

4,5 kilometer lang is deze versteende grootheidswaanzin uit de jaren dertig.
Bij sommige delen groeien de bomen nu uit het dak - andere delen zijn opgeknapt en gemoderniseerd. Ze weten er duidelijk niet goed raad mee...
Kijk maar eens naar dit filmpje als je meer wil weten.

Toen ik mijn nieuwe slaapplaats binnenkwam stonden de ramen open. Ik ergerde mij aan het lawaai dat van buiten kwam, het leek een machine in de buurt.
Maar na onderzoek was het al snel duidelijk waar het geluid vandaan kwam: het was de branding van de vlakbij gelegen Oostzee...

Tot morgen!