Dag 65 - over het water

Dag 65 - 22 mei 2023 - van Prora naar Trelleborg 19 km

Hoe zag mijn dag er vandaag uit?

Vanmorgen was ik al erg vroeg klaarwakker. Ik kon de slaap niet meer vatten want de zon scheen door de dunne witte gordijnen van deze jeugdherberg. 

Je hebt hier echt een slaapmasker nodig - die moet ergens tussen mijn spullen zitten maar nu had ik geen zin meer in slapen. Dus: opstaan en me klaar maken voor vertrek!

Om zeven uur begon hier het ontbijt. Ik was de enige die zo vroeg was. 
Het keukenpersoneel vertelde dat later vandaag alles weer vol is met schoolklassen.

Sleutel afgegeven bij de receptie en om half acht was ik weer op pad. De zeer simpele route van vandaag staat op Komoot.

Bij de terminal in de veerhaven stonden al een paar fietsers te wachten tot de poort open ging - misschien staan ze daar nog steeds…
Ik ben een trap opgegaan en werd bovenaan ontvangen door de bemanning die mij de weg naar het schip wees. Lopen of fietsen naar de veerboot doet bijna niemand buiten het hoogseizoen. Auto's nemen een andere route om het schip op te kunnen rijden.

Het schip was de Skane Jet (Cat-Link V) een catamaran met een beroemde prijs: de Blauwe Wimpel
Passagiersschepen die de snelste overtocht maken over de Atlantische Oceaan ontvangen dit ereteken.
De gemiddelde snelheid van het schip is 75 km per uur, de hoogste snelheid is meer dan 80 km per uur. Dat is voor zo'n groot schip enorm snel.

Kaap Arkona, een toeristisch hoogtepunt van Rügen, is prachtig met dit zonnige weer. Alleen vanaf het water is die goed te zien.

Na ongeveer tweeënhalf uur kwamen we aan in Trelleborg. We moesten met de bus het havengebied verlaten. Ik was al aan het lopen maar werd terug geroepen...

De bus stond lang stil waardoor ik een goed gesprek kon hebben met een Zweedse man - hij bleek ook een wandelaar te zijn. Hij had lang geleden gewandeld naar het zuiden, over de Karpaten en door Oekraïne.

In Trelleborg ga ik twee nachten slapen. Even de was doen en de omgeving verkennen. 
De camping was ver weg en je kon daar alleen online met een creditcard terecht. Geen receptie aanwezig. Voor niets 8 kilometer gelopen... 
Nu slaap ik in een sympathiek slaaphuis in het centrum. Hier accepteren ze alleen cash, mooi.